in wat voor zinnen zet je woord en in wat voor zinnen zet je wordt

Toegevoegd na 4 minuten:
graag uitleg erbij

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
woord en wordt hebben niets met elkaar te maken
misschien bedoel je word en wordt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, ik raak juist met die twee worden in de war
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het NTI kun je ook terecht hoor;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat bedoel je? woord? of bedoel je 'word'?
ervan uitgaande dat het 'word' is:
in principe schrijf je altijd 'wordt', tenzij er 'ik' achter - of voor het woord staat. En tenzij er 'jij' achter staat.
dus bijvoorbeeld: ik word morgen 20; word jij morgen 20?; OF; jij wordt morgen 20, kijk wel uit dat je 'Jij' niet verwart met het bezittelijke naamwoord 'Je'
in de zin: wordt je zoon morgen 20?, komt er dan wel gewoon een t achter word
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik bedoel gewoon precies wat er staat. dus is het: ik woord niet goed van dit. of ik wordt niet goed van dit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
da's een onzin vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor, niet als ik er geen antwoord op weet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het woord 'woord' is helemaal niet aan de orde. En het is: ik WORD zonder T dus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
quote: ''nee hoor, niet als ik er geen antwoord op weet'' je hebt gelijk, excuses
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is goed

Het beste antwoord

Woord is een zelfstandignaam woord, hier kan je een lidwoord voorzetten (de, het of een)

" het woord is moeilijk om te schrijven"

Wordt is een werkwoord.
" Hij wordt snel weer beter"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je. hier heb ik iets aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (8)

Ik wordt van dit woord helemaal niet goed.......!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik=jij........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grootste verschil is dat Woord een zelfstandig naamwoord is en Word een werkwoord.

Woord is een onderdeel van een zin, iets dat gevormd is door meerdere letters. Een boek bestaat uit bladzijden vol met woorden.
Word wordt gebruikt om "activiteiten" aan te duiden.

Ik denk dus weldegelijk dat je twee dingen door elkaar haalt, die twee hebben namelijk helemaal niets met elkaar te maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Even een handige link voor jou:
http://gratiscursus.net/index.php?option=com_content&task=view&id=234&Itemid=95
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Word is een werkwoord
Woord is een zelfstandig naamwoord.

'Het woord dat tijdens de conferentie gezegd werd, wordt opgeslagen in de archieven.

je ziet dat 'woord' niet aangeeft wat er in de zin gebeurt. Wel geeft het aan wáár iets mee gebeurt.

wellicht dat jij een probleem hebt met de klank van het woord? dat je het verschil niet kunt horen?
opzich is dat dan geen probleem bij het praten, en bij het schrijven kan je altijd hier aan denken:
'woord' is nooit de persoonsvorm van een zin.
ik woord of jij woordt is dus nooit aan de orde.
HET is altijd wordt.
IK word altijd
hoi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in is een woord zoals alle woorden in deze zin ,hij wordt ziek ,hij wordt geslagen ,hij wordt vrolijk ,hij wordt beantwoord in GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woord is een onderdeel van een zin. Als je zegt: Ik houd van je zijn dat 4 woorden. Wordt is een vorm van het werkwoord worden. Het is : ik word,jij wordt ,hij,zij of het wordt,wij worden enz.Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind de hele DT-kwestie (waar zo'n 16 miljoen Nederlanders fouten mee maken) eigenlijk niet zo moeilijk. Het moeilijke is dat je het verschil niet hoort. Verander het in een ander woord, bijvoorbeeld lopen, en dan worDT alles duidelijk!

Ik loop (word)
Hij/zij/het/jij loopT (worDT)
meervoud lopen/worden

Dus ik word en als je over één ander praat wordt. Ik hoop dat het zo duidelijk is! =)

If so dan zal ik eens beginnen het tegen iedereen die ik ken uit te leggen! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd dat deze vraag mag bestaan van de modrerators: het slaat als een wordt op een wortel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woord heeft een langere oo-klank dan word of wordt.

Zodra er een persoonsvorm bij komt gaat het dus om word of wordt.
Ik word gek van jou. Jij wordt gek van mij.

Wat is het juiste woord?

Let maar op als je het uitspreekt, je zegt niet: Wat is het juiste word? Dat klinkt veel korter.

Verder moet je dus nog letten bij de vervoegingen van het werkwoord worden op de -d of -dt. Hier hebben andere antwoordgevers al in geholpen.
Maar mocht je dat nog moeilijk vinden kun je altijd het werkwoord vervangen door bijv. het woord lopen. Als je daar een -t achter hoort, moet je dus ook een -t achter word zetten.
Voorbeeld:
Hij loopT gek is dus: Hij wordT gek.