Klopt het gebruik van 'welke' in plaats van 'wat', 'die' of 'dat' of is dat foutief taalgebruik?

Mijn stekels gaan overeind bij het lezen van onderstaande voorbeeldzinnen:
'Het password, welke u in de toegezonden e-mail vindt.' 'Een consolidatievoorstel welke geschikt is voor verdere besluitvorming'.
Is dit taalkundig correct of mislukt ambtenarendialect?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
7.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag. Ik kom het gebruik van 'welke' ook steeds vaker tegen in dat zinsverband en heb er ook altijd mijn bedenkingen bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ambtenarendialect, alleen daar krijg je al een plus voor :)
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik vind dit gebruik van 'welke' ook erg storend. Het haalt de "flow" uit de tekst, het onderbreekt het vloeiend lezen. Het lezen verwordt daardoor tot een strompelen. Overigens - 'password'? Why gebruiken wij daarvoor the Engelse term?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het waren niet eens ambtenaren (ik was de ambtenaar die het las) maar opdrachtnemers die dachten dat wij dat mooi vonden, denk ik... Toch het rode pennetje maar weer eens tevoorschijn halen).

Het beste antwoord

Het zelfstandig gebruikte betrekkelijk voornaamwoord welke behoort tot de schrijftaal en verwijst altijd naar woorden in het meervoud of naar de-woorden in het enkelvoud die op personen of op zaken betrekking kunnen hebben:
- De regels welke in acht moeten worden genomen, lapt hij aan zijn laars.
- De familieleden welke reeds zijn overleden, worden tijdens het gebed herdacht.
In dit zelfstandige gebruik kan het schrijftalige welke altijd door het betrekkelijk voornaamwoord die worden vervangen. Die verdient dan de voorkeur. Dat is niet het geval wanneer het verwijst naar het aanwijzend voornaamwoord die; welke kan dan worden gebruikt om de opeenvolging die die te vermijden:
- In aanmerking komen die gebouwen die op de monumentenlijst staan en die welke het stadsgezicht bepalen.

Welke kan in de betrekkelijke bijzin worden voorafgegaan door een voorzetsel en verwijst dan meestal naar personen. In dit geval kan welke worden vervangen door wie. In plaats van de combinatie van voorzetsel + betrekkelijk voornaamwoord kan bovendien meestal een voornaamwoordelijk bijwoord (waartegen, waarin, waardoor enzovoort) worden gebruikt, maar dit gebruik is niet voor iedereen aanvaardbaar.

Het is dus in principe correct taalgebruik, maar het heeft geen voorkeur.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de beide voorbeeldzinnen is het volgens jouw uitgebreide antwoord géén correct taalgebruik, zowel "password" als "voorstel" zijn onzijdig enkelvoud, dus geen "de woorden".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, dat alleen al zit dus fout, nog buiten de 'oubolligheid'. Goed om te weten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hele uiteenzetting, gelukkig doe ik het meestal op gehoor. En ik vind "welke" meestal geen gehoor, een woord woord dat vermeden dient te worden. Amedea, vraagje:
"In aanmerking komen die gebouwen die op de monumentenlijst staan en die welke het stadsgezicht bepalen."
als je daar "die welke" uit weglaat, krijg je"In aanmerking komen die gebouwen die op de monumentenlijst staan en het stadsgezicht bepalen."
Is dat dan fout?
Wa

Andere antwoorden (2)

Ik zou zeggen: het laatste. Ik heb hetzelfde als jij wanneer ik zulke zinnen lees, huuuu! Overdreven gewichtigdoenerij die nergens op slaat.
Het password dat u (...); een consolidatievoorstel dat geschikt is (...) zijn correct geschreven (en mooier!).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik vind 'wachtwoord' weer mooier dan 'password'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens!
Van welke of wat weet ik niet,maar die gebruik je voor iets dat verder weg is van jou maar korter bij iemand anders en dat voor iets wat dicht bij jou is denk ik.