Wat is correct: moeten glimlachen óm iets of moeten glimlachen dóór iets?

Je lacht om iets, maar is dat bij glimlachen hetzelfde? Het klinkt in mijn oren allebei nogal vreemd :)

Toegevoegd na 39 minuten:
In de context: ik moest glimlachen om/door het meisje dat zo dapper was.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Het beste antwoord

Het is beide correct:

Lachen om iets: Lachen om bijvoorbeeld een hond die tegen een dichte deur aanloopt.

Lachen door iets: Je wordt gekieteld en je kan er niet tegen.

Toegevoegd na 57 minuten:
Glimlachen om iets: De hond die tegen de dichte deur aanloopt.

Glimlachen door iets: Een verliefd gevoel.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik moest glimlachen om het dappere meisje, ik moest glimlachen door het grappige meisje. Het kan beide.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als er een visuele oorzaak is voor jouw glimlachen, dan moet je dóór datgene glimlachen. Maar het kan ook zonder visuele reden, namelijk omdat je vriendelijk over wilt komen. Om iets kan je inderdaad lachen, dat klopt. Maar dat kan ook dóór iets zijn.

Toegevoegd na 52 minuten:
Je toevoeging maakt dat de zin toch nog iets anders moet worden. Namelijk: "Ik moest glimlachen doordat het meisje zo dapper was". De glimlach ontstond namelijk kwam niet door het zien van 't meisje, maar door het zien van haar dapperheid.
Amadea
11 jaar geleden
Mijn taalgevoel zegt dat het is: moeten glimlachen om iets. Je gaat overigens niet glimlachen als je wordt gekieteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Glimlachen is een reactie op iets, niet een gevolg van iets en dus moet het altijd 'glimlachen om' iets zijn.

Tenzij het gewoon glimlachen is.
rose
11 jaar geleden
Je kunt verschillende voorzetsels bij het woord 'glimlachen gebruiken;

Je moet glimlachen BIJ de gedachte aan,
Je moet glimlachen OM een vertederende aanblik,
Je moet glimlachen DOOR de grappige opmerking,
Je moet glimlachen VOOR een mooie foto,
Je moet glimlachen DOORDAT iemand zichzelf tegenspreekt
Je moet glimlachen OMDAT iemand tegen jou glimlacht,
Je moet glimlachen TEGEN het beeld in de spiegel,
Je moet glimlachen TUSSEN de tranen door.
Je moet glimlachen ONDER de dekens,
Je moet glimlachen OP de versierde stoel.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Je moet OM zoveel dingen glimlachen en het ligt aan de context van de zin
welk voorzetsel gebruikt moet worden.
amc
11 jaar geleden
rose
11 jaar geleden
"Je moet glimlachen DOOR de grappige opmerking" moet "Je moet glimlachen OM de grappige opmerking" zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is nou net wat ik wil weten, door of om...
amc
11 jaar geleden
Oh, ik kan wel degelijk glimlachen DOOR een opmerking waarvan ik ergens de humor wel van inzie. BlueBenson@ Ik glimlach altijd OM iets. Ik lach van harte DOOR een rake grappige opmerking.
In mijn gevoelsbeleving is glimlachen om iets beter passend. Echt lachen doe je weer door iets heftigers.
rose
11 jaar geleden
Tja, AMC, mijns inziens glimlach je dan OM die opmerking...