Hoe begin ik mijn Engelse brief (formeel)?

Ik schrijf naar een vrouw waarvan ik de achternaam weet, maar niet weet of ze getrouwd is of niet. Moet ik nou beginnen met Mrs (...), Ms (...) of Miss (...)?
Of op nog een heel andere manier?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
5.5K

Antwoorden (2)

Ik zou beginnen met Ms (...). Dit is voor een vrouw waarvan je niet weet of ze getrouwd is of niet. Mrs geldt voor een getrouwde vrouw, miss voor een ongetrouwde vrouw. "Dear Ms. (...), "
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
prima antwoord.
Aanspreking
Hierin richt je je tot de geadresseerde.
De vrouwelijke aanspreektitel is 'Ms'. Dit is de meest gangbare, hierbij wordt in het midden gelaten of iemand gehuwd ('Mrs') of ongehuwd ('Miss') is. De mannelijke titel is 'Mr'. Een academische titel zoals 'Dr' vervangt de vrouwelijke en mannelijke aanspreektitel.
Achter de afkorting in de aanhef komt geen punt.

Dear Sir / Madam = Geachte heer/mevrouw
Dear Sirs = Mijne heren
Dear Mr = Geachte heer
Dear Mrs = Geachte mevrouw
Dear Miss = Geachte juffrouw
Dear Ms = Geachte mevrouw (indien niet bekend is of zij gehuwd is)

Indien de naam van de geadresseerde niet bekend is schrijf je: 'Dear Sir / Madam,'
Als je de naam weet, gebruik je die, zonder voorletters of voornaam en voorafgegaan door 'Dear Mr', 'Dear Mrs', 'Dear Ms' of, als je het geslacht niet weet, door 'Dear Sir / Madam'.

Na de aanspreking volgt bij een Engelse brief geen komma.

Voorbeeld:
Dear Miss Miller

Na de aanhef volgt een witregel, daarna schrijf je de eerste alinea