Hoe schrijf ik een goed betoog?

Heb morgen een examen waarin ik een betoog moet schrijven. Voorbereidingen zijn goed hoor, vroeg me alleen af of iemand nog een gulden tip heeft.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
2K

Het beste antwoord

Ik had twee jaar terug ook dat examen (havo). Wij mochten er toen een kladversie bijhouden. Ik denk dat jij dat ook mag..misschien is dat nu te laat maar ik zou in ieder geval je argumenten nog op papier zetten en dan duidelijk formuleren. Dat is een hele goede houvast tijdens het SE.
Succes ermee morgen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Veel mensen hebben een probleem met het schrijven van een goed betoog. Wat is een betoog eigenlijk? Het draait allemaal om structuur aanbrengen in je tekst en je aan je hoofddoel houden.

Wat is een betoog
Een betoog is een overtuigende tekst. In een betoog probeert de schrijver zijn lezers ervan te overtuigen dat hij gelijk heeft. Dit doet hij doormiddel van argumenten. In het begin van een betoog wordt er vaak een stelling geformuleerd. In de rest van het betoog wordt deze stelling met argumenten en voorbeelden versterkt. Ook kan de schrijver gebruik maken van het verwerpen van tegen argument. Hier later meer over.

Bouwplan
Voordat je begint met schrijven is het erg handig als je een bouwplan maakt. Een bouwplan is in principe het skelet van een betoog. In een bouwplan geef je eerst aan wat je per alinea wilt bespreken.

Voorbeeld van een bouwplan:

Alinea 1: Inleiding
Alinea 2: Stelling
Alinea 3: Argumenten voor
Alinea 4: Argumenten tegen
Alinea 5: Argumenten tegen verwerpen
Alinea 6: Conclusie

Het bouwplan verschil per tekst, omdat je je bouwplan aanpast aan je onderwerp en aan de hoeveelheid argumenten en dergelijke. Nadat je een bouwplan als hierboven hebt gemaakt kun je de onderwerpen waar je het over gaat hebben aan het bouwplan toevoegen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Opening
Middenstuk
Sluitstuk.
Als ik dit zo lees gaat dat wel lukken met jou.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wellicht een vreemde tip, maar ik geloof er heilig in. Ga op tijd naar bed! Zo weet je zeker dat je uitgerust bent, niet gaat lopen malen en dingen door elkaar halen. En als je dan verder weet hoe het moet, dan moet het goed komen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Schrijf vanuit je hart, overtuig met feiten. Probeer niet alleen maar te lenen op anderen, maar laat ook een eigen mening zien.

Succes!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik bedoel "leunen" in plaats van "lenen"
als je morgen een examen hebt ben je rijkelijk laat met het maken van je betoog.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee tuurlijk niet, volgens mij had je die al lang klaar moeten hebben als je 'm morgen nodig hebt. Nu geen dingen wijzigen, is nooit goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de vraag staat toch echt "Heb morgen een examen waarin ik een betoog moet schrijven". Dit is volgens mij een standaard onderdeel bij het vak Nederlands op de middelbare school.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
sorry, mijn fout, ik meende dat je het betoog morgen moest houden.
Wat ik nu ga zeggen is natuurlijk het standaardriedeltje dat ook altijd tijdens de Nederlandse les werd opgelepeld:

Je begint met de inleiding (uiteraard) waarin je je stelling vermeldt. Vervolgens onderbouw je die stelling in het vervolg van het betoog met enkele (goede) argumenten. Eventueel geef je ook tegenargumenten die je dan weer weerlegt. In het slot som je je argumenten kort op (en geef je geen nieuwe informatie!) en eindig je met een vette uitsmijter die je leraar stijk achterover doet slaan!

Het is handig als je je stellig + argumenten eerst voor jezelf op een kladje opschrijft. Dit geeft overzicht en structuur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zet voor jezelf heel duidelijk de meningen op een rijtje: wat zijn de meningen voor en wat zijn de meningen tegen. Hoe kan ik verschillende meningen onderbouwen met feiten en hoe kan ik meningen genadeloos onderuit schoffelen?
Ga ook niet alleen hakken op de oppositie (om het maar vijandig te houden), maar laat blijken dat zij ook sterke punten hebben. En natuurlijk kunnen die sterke punten dan niet op tegen de punten die jij geeft :-)