Wat is het verschil tussen "niet onvrijwillig " en "vrijwillig " ?

In de zin " hij ging bij haar zitten , niet onvrijwillig ".
en in de zin " hij ging vrijwillig bij haar zitten ".

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
3.1K

Het beste antwoord

Strikt genomen betekent het hetzelfde.
Maar een schrijver kan met " hij ging niet onvrijwillig bij haar zitten" uitdrukken dat "hij" juist graag bij haar ging zitten.
"Vrijwillig bij haar gaan zitten" is gewoon bij "haar" gaan zitten.
Dit alles hangt natuurlijk van de context waar het in gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord , maar het antwoord van i3mand geeft aan dat het omgekeerde ook mogelijk is .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het zo moeilijk maken als je wilt het gaat om de context. De enige houvast die we hier hebben is: "hij die naast haar ging zitten" vrijwillig of niet onvrijwillig.
"Niet onvrijwillig" is een omgekeerde tegenstelling die aanduidt dat er persoonlijke redenen zijn waarom "hij naast haar ging zitten" Bij "vrijwillig naast haar gaan zitten" zijn er geen redenen van persoonlijke aard voor nodig.

Andere antwoorden (7)

Het verschil is dat je bij de eerste zin twee woorden gebruikt, waardoor een langere zin ontstaat en een komma moet gaan gebruiken. Maar eigelijk het betekent hetzelfde.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies, daarbij is niet onvrijwillig dubbelop. Loopt ook niet lekker in en zin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Niet onvrijwillig" Ik vind het mooie uitdrukking die je doet zoeken naar de reden in de context.
Een soort understatement die juist het tegengestelde oproept.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zo heeft ieder zijn eigen opvatting over taal, ik vind het vooral handig dat er gezegd wordt hoe het bedoeld is, zonder te hoeven zoeken, maar zo is iedereen anders
Volgens de rechtlijnige logica is er geen verschil. Maar soms is er een juridisch verschil (bijvoorbeeld in "niet onvrijwillig werkloos"), en in dit geval denk ik dat er een gevoelsmatig nuanceverschil is: niet onvrijwillig is dan iets voorzichtiger dan vrijwillig. "Niet ondenkbaar" is aarzelender dan "denkbaar".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Praktisch betekent het hetzelfde, maar in theorie hoeft dit nog niet zo te zijn. Er zit iets tussen volledig vrijwillig en volledig onvrijwillig. Bij volledig onvrijwillig moet je iets doen of je het wilt of niet. Bij volledig vrijwillig moet niets, maar wil je het wel. Het kan dus best zijn dat hij niet verplicht was om naast haar te gaan zitten, maar het ook niet specifiek wilde. Misschien dacht hij er niet eens over na. Een schrijver kan kiezen om het zo te zeggen. Misschien was het niet een prettig persoon om naast te zitten en wil de schrijver benadrukken dat hij er geen probleem mee heeft. Dat betekent niet dat hij graag naast haar wilde zitten, of dat het hem iets kon schelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ging hier toch om 'niet onvrijwillig'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. Wat is je punt?
Niet rechts is niet hetzelfde als links. Je kunt ook naar het midden gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt i3mand , en het is een verschil dat in de context van het verhaal of de situatie kan worden opgemaakt , of jouw versie of die van Highwayman leidend is . ER is in ieder geval , een groot verschil tussen `vrijwillig` en `niet onvrijwillig ` , denk ik . Prachtig uiteengezet en mooi genuanceerd antwoord.
Gevoelsmatig zit er wel verschil in. Een voorbeeld;

Je kunt onenigheid hebben op de werkvloer. Je baas ziet er geen oplossing voor en vraagt je vrijwillig ontslag te nemen en geeft je dan een x bedrag mee.
Je wilt eigenlijk niet maar vind het uiteindelijk toch beter vrijwillig op te stappen teneinde geen gedwongen ontslag met evtl. gevolgen te moeten ondergaan.
Dan is er een zekere nuance tussen geheel vrijwillig opstappen.
Zoals jij het stelt dat hij 'niet onvrijwillig' naast haar ging zitten, proef ik toch enige twijfel bij hem of juist iets van spot. Anderen vonden haar misschien 'een draak' en hij vond haar eigenlijk wel leuk maar wil dat niet laten merken. Niemand, incl. hijzelf, zou dus vrijwillig naast haar gaan zitten, maar hij doet het dan toch 'niet onvrijwillig'',
terwijl het wel onvrijwillig lijkt.
Geheel vrijwillig gaat zonder enige restricties. Dan wil je gewoon graag.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij maakt er toch een iets andere vraag van waardoor je een heel ander antwoord kunt geven.
Er wordt gevraagd naar het verschil tussen onvrijwillig en niet onvrijwillig en niet tussen "geheel"vrijwillig en onvrijwillig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
èn nog een mooi antwoord en een derde mogelijke nuance van de uitdrukking ´niet onvrijwillig`. Fijn dat jullie zo´n rijk inzicht hebben in nuances. Bedankt AMC !
amc
11 jaar geleden
vlindertje@als je iets vrijwillig doet dan doe je dat toch geheel vrijwillig? Er is niet iets als 'een beetje vrijwillig'
of misschien kan je dat dan ook zien als 'niet onvrijwillig'?
Ik maak er dan ook geen andere vraag van. Ik zet er alleen het woordje 'geheel' voor, maar de vraag wordt daardoor niet anders . Goldenten@Graag gedaan!Leuke vraag, daar moet je tenminste even over nadenken. Is niet zomaar te googelen en dat vind ik nou échte vragen!
amc
11 jaar geleden
Ik doe het weinig, maar van mij krijg je de waardering;
'goeie vraag+.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je baas vraagt vrijwillig ontslag te nemen dan hebben we het hier over een juridische term. En zitten beiden partijen in een lastig parket waardoor de mindere moet wijken. Waardoor er door de gezagsverhouding niet meer van vrijwilligheid gesproken kan worden, bij weigering zal nl. de baas dan op zijn strepen gaan staan en ontslag volgt dan onherroepelijk.
De vraag werd gesteld zonder context en die context kunnen we er niet bij verzinnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee vlindertje
De vraag is naar het verschil tussen "niet onvrijwillig ".
en " vrijwillig ".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@momopoyolo,wat zeg ik dan volgens jou?
amc
11 jaar geleden
Highwayman@ het zijn maar voorbeelden, die kunnen gebeuren. Juist om aan te geven dat het begrip' niet onvrijwillig/vrijwillig een andere interpretatie kan krijgen in een bepaalde context.
amc
11 jaar geleden
@vlindertje; lees je reactie nog eens goed en de feitelijke vraag. De feitelijke vraag was niet ( zoals jij het stelt)
het verschil tussen 'onvrijwillig en niet onvrijwillig', maar wel degelijk werd gevraagd om het verschil 'vrijwillig en niet onvrijwillig'. momopolyolo geeft dit ook aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@amc: je hebt volledig gelijk ik zag door de bomen het bos niet meer;) schreef het de laatste keer idd verkeerd ik bedoelde echt "Geheel"vrijwillig en niet onvrijwillig. Excuses aan iedereen voor de verwarring! Groet vlindertje
Ik vind daar een heel duidelijk nuanceverschil in zitten.

Niet onvrijwillig: hij zou het uit zichzelf niet doen.
(om wat voor reden dan ook), maar als het hem gevraagd wordt dan doet hij het wel.

Vrijwillig: geheel uit vrije wil. Uit zichzelf. Hij kwam zelf op het idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Letterlijk betekent het natuurlijk hetzelfde, maar er is een verschil van ondertoon.

Door te zeggen, hij ging vrijwillig bij haar zitten, maak je er een neutrale mededeling van. Het vertelt dat hij uit eigen beweging naast haar ging zitten punt.

Door te zeggen: hij ging bij haar zitten, niet onvrijwillig, leg je de nadruk op niet onvrijwillig en kan het opgevat worden dat hij zeer bewust en gráág naast haar ging zitten.
Er zou zelfs een ondeugende glimlach bij kunnen passen ;-)