Wat is het verschil tussen nijgen en neigen? Kun je ze door elkaar gebruiken of hebben ze echt een strikt gescheiden gebied?

Misschien te verduidelijken met voorbeelden!?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
96.3K

Het beste antwoord

Neigen wordt meestal gebruikt met het voorzetsel tot of met 'om te'. Neigen tot, geneigd zijn tot... Bijvoorbeeld 'Ik neigde ernaar om te geloven wat hij zegt'. 'De mens is van nature geneigd tot alle kwaad.'

Nijgen is een knikje maken (met je hoofd of je bovenlijf) om iemand beleefd te groeten. Wordt eigenlijk alleen van vrouwen gebruikt: Zij neeg beleefd voor hem.

Zoals je uit de voorbeelden kunt zien is de verleden tijd van 'neigen' -> neigde en van 'nijgen' -> neeg.

De twee woorden kunnen dus beslist niet door elkaar gebruikt worden.
Er is wel een etymologisch verband, maar daar heb je niet zoveel aan.

Toegevoegd na 2 minuten:
De drie anderen waren sneller met antwoorden. Nu staat er in die van mij niet veel nieuws...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ omdat jouw antwoord het meest duidelijk is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-)

Andere antwoorden (3)

Beide vormen zijn correct, maar de betekenis verschilt. Neigen: buigen (ook in: het hoofd, het oor neigen), overhellen, wenden;

nijgen: buigen uit beleefdheid, eer betuigen. Nijgen is meestal archaïsch.

Vervoeging: nijgen, neeg, genegen; neigen, neigde, geneigd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kort, krachtig en duidelijk! +
"Beide vormen zijn correct, maar de betekenis verschilt. Neigen: buigen (ook in: het hoofd, het oor neigen), overhellen, wenden; nijgen: buigen uit beleefdheid, eer betuigen. Nijgen is meestal archaïsch*. Vervoeging: nijgen, neeg, genegen; neigen, neigde, geneigd."

*archaïsch: oud/ouderwets

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier is nog wat meer info te vinden, hier worden van verschillende woordenboeken de betekenissen naast elkaar gelegd:

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/330/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Nijgen ' is met een lichte buiging groeten.
'Neigen' is 'genegen zijn tot' dus een voorkeur hebben voor iets.

Toegevoegd na 7 minuten:
Neigen kan je ook zien als een soort overhellen, dus een niet loodrechte stand hebben. (De boom neigt naar rechts)

In de hedendaagse spelling worden beide vormen gebruikt voor iets wat zich gebogen heeft.
Je kunt ze tegenwoordig allebei gebruiken.
amc