Is er één de benaming voor lengte en gewicht?

Stel dat ik de lengte en gewicht van 1 persoon in 1 kolom wil zetten en je moet er een titel aan geven (liefst 1 woord) wat kan dit dan zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.8K

Antwoorden (7)

Maten.

Of l/g

Of bmi (als je de bmi uitrekent op basis van lengte en gewicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ook een goeie, niet aan gedacht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probleem met bmi is dat je dat niet altijd wilt weten. Soms wil je gewoon duidelijk houden dat iemand zeer lang is of dik maar wel lang of kort maar wel dun of gemiddeld of wat dan ook. Die verschillen zie je niet meer met de bmi maar dan krijg je andere dingen.
Ik denk niet dat er een officieel woord voor bestaat, maar woorden die in ieder geval op de 2 manieren (lengte en gewicht) kunnen worden uitgelegd zou je hiervoor kunnen gebruiken.

Omvang of formaat zijn woorden die je op beide manieren kunt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan van alles zijn
- (persoonlijke) gegevens
- metingen
- bevindingen

maar volgens mij is hier niet een specifiek woord voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
biometrische gegevens, of biometrische maten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kledingmaat.
Immers bij elke lengte hoort een standaard gewicht. Ben je wat dikker dan krijg je een zgn. buikmaat (dat is de helft van de gewone maat, i.c. 52 met buikmaat 26)en op vergelijkbare wijze voor zogenaamde lengte maten, dan ben je te lang voor je gewicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LichaamsEigenschappen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat er geen één woord is die beide begrippen omvat, maar het beste is wellicht "lichaamsbouw", in het Engels aangeduid als "somatotype".

Het is niet exact iets wat alleen lengte en gewicht omvat, maar zowel lengte als gewicht zijn hele belangrijke factoren die je lichaamsbouw bepalen.

Misschien is het een optie om je kolom aan te duiden als:
"Lichaamsbouw (L/G)"

... waarbij L=lengte en G-gewicht

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij lichaamsbouw in het nederlands denk ik toch aan pezig, gespierd, brede schouders, taille, brede dijen, dun, appel/peervorm etc niet aan objectieve maten zoals lengte en gewicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterker nog: lichaamsbouw is een concept met een hele specifieke betekenis.
In de klassieke fysiologie zijn er slechts drie soorten lichaamsbouw gedefinieerd:
- endomorf (dikke types, veel vet weinig spier)
- ectomorf (atletische types, weinig vet, veel spier)
- mesomorf (gemiddelde types) Maar juist omdat "lichaamsbouw" is een soort van geïntegreerde aanduiding, denk ik dat het geschikt kan zijn voor een kolom waar je lengte en gewicht samen weergeeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha we zijn dus in ieder geval allemaal morf ;) Het probleem is dat je aan lengte en gewicht niet kan zien of dat gewicht komt van 'veel spier=ectomorf' of 'veel vet=endomorf'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Morf" Dat klinkt als een of andere vreemde soort uit The Lord of the Rings... of was die naakte blauwe mutant uit X-Men een 'morf'...? :-D Mee eens. Maar ik kon toch geen beter woord verzinnen.
'Maten' vind ik te onspecifiek.
Kan natuurlijk ook komen omdat ik geen Nederlander ben, dan kom je je eigen grenzen tegen... (^_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, ik zeg ook niet dat ik het juiste antwoord heb (dat denk ik natuurlijk wel LOL)... Ja, dit is een grens, we hebben hem gevonden ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bron komt niet overeen met wat je zegt Gabi. Jij zegt: - endomorf (dikke types, veel vet weinig spier)
- ectomorf (atletische types, weinig vet, veel spier)
- mesomorf (gemiddelde types) Wiki zegt: Ectomorphic: characterized by long and thin muscles/limbs and low fat storage; usually referred to as slim. Ectomorphs are not predisposed to store fat or build muscle.
Mesomorphic: characterized by medium bones, solid torso, low fat levels, wide shoulders with a narrow waist; usually referred to as muscular. Mesomorphs are predisposed to build muscle but not store fat.
-> -Ectomorf (Lang en dun, weinig vet, hebben geen aanleg om dik te worden OF veel spieren te krijgen dus niet atletisch)
-Mesomorf (Weinig vet, 'referred to as muscular', gespierd, atletisch dus)