Wat is Klankkleur?

ik zag het hier staan http://www.stemacteurs.nl/ en weet dus niet welke kleur ik moet kiezen ik weet niet wat dat is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
16.5K

Het beste antwoord

Klankkleur is de sfeer die de muziek, of in dit geval het stemgeluid, oproept. Is het warm, romantisch, donker, scherp, licht, vrolijk, droevig, kil, denderend, sprankelend, et cetera.

De site waar jij naar verwijst geeft er omschrijvingen bij. Zie afbeelding.
Plaatje bij antwoord
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt klanken hebben die qua karakter overeenkomen met bepaalde kleuren. Zo zullen bruin en zwart overeenstemmen met 'somber' of 'treurig', terwijl roze en oranje bij vrolijke en optimistische klanken horen. Kleuren als blauw en groen zitten daar tussenin, maar je kunt er zelf een bepaalde stemming of klank bij bedenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is inderdaad vaag. Zover ik weet is klankkleur niet letterlijk een kleur maar meer hoe het klinkt. Hoe je speelt/zingt. En je zou het in principe kunnen beschrijven met kleuren met niet zo precies zoals ze het op de door je benoemde site vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt klankkleur ook heel fysisch opvatten.
Licht-kleur is een mengsel van verschillende golflengtes/frequenties.
Geluid kleur is ook een mengsel van verschillende golflengtes/frequenties(toonhoogets).
Elk muziekinstrument heeft een ander mengsel.
11 jaar geleden
Het woord klankkleur heeft niets met kleuren te maken zoals blauw, groen en geel. De manier waarop http://www.stemacteurs.nl/ het woord klankkleur interpreteert is aanvechtbaar en kan hoogstens dienen om je in 1e instantie te helpen bij een voorlopige keuze. Het benoemen van kleuren bij stemmen, muziekinstrumenten of composities is subjectief; zo zal de een een trompet geel vinden klinken en een ander groen.

Klankkleur betekent timbre, en dat slaat alleen maar op het verschil in klank. Als je een melodietje hoort gespeeld op een klarinet, dan zal dat totaal anders klinken dan precies hetzelfde melodietje op een hobo of dwarsfluit. Dat komt omdat die instrumenten een verschillende klankkleur of timbre hebben.

Klankkleur slaat dus op het karakteristieke van een stem, muziekinstrument of welke klank dan ook. Zodra je over echte kleuren (rood, geel, groen) gaat praten, dan heb je het over interpretaties, en die zijn niet objectief.

"Instrumenten hebben hun eigen klankkleur. Bijvoorbeeld: een trompet klinkt wat scheller dan een fluit. Schel is dan een klankkleur. Andere kleuren zijn bijvoorbeeld: scherp, rond, helder, donker. Aan de klankkleur herken je een instrument."
http://www.ursula.nl/muziek/muziekbegrippenbrugklas.html