Wanneer en waarom zijn "Meer" en "See" omgedraaid in de Duitse taal? (Meer=zee en See=meer)

In duitsland heet een meer "See" en de zee "Meer". Hoe komt het dat dit precies het omgedraaide is van onze nederlandse betekenis? Wanneer is de betekenis omgedraaid?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik denk, dat het 'das Meer' komt van das 'Mar' en dat komt van het Latijnse'Mare'.Dat kenden ze via de Romeinen die over de zee vertelden.Hoe ze dan aan die 'See' komen weet ik niet.

Ha, die DaddyRebel; Het is niet per sé zo dat het in het Duitsch is omgekeerd; het Frans kent 'mer', het Spaans en Italiaans (Portugees denk ik ook) 'mar/e', dus de ze zijn zeker niet de enige.

"der See" (male) is het land of op een eiland en heeft zoet water "die See" (female) is synoniem voor "das Meer" (zout water.

Kan het niet gewoon in het Nederlands zijn omgedraaid? Het Latijnse woord voor 'zee' is 'mare', dus eigenlijk hebben de Duitsers gelijk! Toegevoegd na 35 seconden: En zowel het Duits en het Nederlands zijn afgeleid van (onder andere) het Latijn, dus...

Waarom is het omgedraaid in het Nederlands? Nederland is een Germaanse taal...

Dat het Nederlands, en het Duits germaanse talen zijn, wil niet zeggen dat alle woorden in die talen ook van germaanse oorsprong zijn. In tegendeel. Engels stikt bovendien ook van de woorden die uit allerlei talen afkomstig zijn.

Het is door de Nederlanders omgedraaid en niet door de Duitsers: In de zee bevindt zich "meer" water dan in een meer.

gezien het feit dat de duitse taal ouder blijkt te zijn dan de nederlandse ga ik er maar vanuit dat wij nederlanders het ooit eens omgedraaid hebben................. Mischien een gevalletje spraakverwarring??

Vgl.: mug, dat "vlieg" betekent voor een Fries (onze "mug" is daar - en in Noordholland een "neef" - mucha = "vlieg" in Slavische talen. Ongetwijfeld zijn er meer voorbeelden. Hoe zo'n omwisseling ontstaat, weet ik niet. "Meer" in de bett. van Ndl. "zee" wordt overigens als "oorspronkelijk" beschouwd, net als "mug" in de bett. van "vlieg".

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100