Waarom zegt men 'Dat komt recht uit mijn hart' terwijl gevoelens toch geregeld worden door de hersenen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
6.4K

Het beste antwoord

Gevoel komt direct op zonder dat je het beredeneert, daarom zeggen we dat het uit het hart komt.

Wanneer je eerst na moet denken over iets, dan is het niet meer je gevoel maar je verstand die actief is.

Ik zeg maar zo; 'Je gevoel maakt geen denkfouten'. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Vroeger zag men dat anders. Ben je wel een heel erg geschrokken, of bang geweest? Wat deed je hart toen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opspringen of een slag overslaan.
Kan dat eigenlijk wel, praktisch gezien?
vroeger dachten mensen dat zulke gevoelens uit het hart kwamen. de uitspraken zijn ook heel oud. daarom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie of wat het regelt maakt niet uit.
In zo'n geval zal het van harte voelen voor de andere partij de persoon beïnvloeden om iets te doen, of te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Recht uit je hart is spontaan, onberedeneerd. Het gevoel komt uit je hart. Soms voel je zoveel dat je merkt dat je hart warm wordt, of rondom je hart. Je gevoel loopt over.
Door te zeggen het komt recht uit mijn hart bedoel je dat je spontaan reageert en dat het diep weg, van harte, gemeend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Waarom zegt men
'Dat komt recht uit mijn hart'
terwijl gevoelens toch geregeld worden
door de hersenen?"

'de ziel' is 'het gevoel'
en het gevoel is gelijk 'het hart';

'de geest' is 'het denken'
en het denken is gelijk 'het verstand';

'de ziel' voelt dus met 'het hart'
maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
'de geest' denkt met 'de hersenen'.

eigenlijk zegt, of bedoelt, men dus:
'dat komt recht uit mijn ziel';

het is dus de bedoeling
dat men bij die uitspraak
niet naar het fysieke kijkt,
maar naar het psychische...

Toegevoegd na 27 minuten:
als je dus vraagt:

"is de geest is niet hetzelfde als de ziel?"

dan is mijn antwoord:

nee:
beiden hebben immers een aparte functie;
de geest denkt, en de ziel voelt;

jouw maag is ook niet
hetzelfde als jouw darmen;
ze functioneren wel
als een eenheid in één lichaam;

zó is dat ook met de geest en de ziel;
ze zijn als een eenheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is lang gedacht dat ons gevoel in ons hart zat.
Zo heb je hartzeer, een gebroken hart, hart voor de zaak hebben, spreken uit het diepste van je hart, in je hart geraakt zijn enz.
Pijn in de hartstreek gaf vaak het idee dat ons gevoel dus in ons hart zat, wel reargeert deze streek van ons lichaam ,vaak op ons verdriet, via onze hersenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voelt wel zo, maar is niet zo, het is niet veel meer dan een heel belangrijke spier.
Niets komt vanuit je hart alle gedachtens en gevoelens komen van uit de hersenen. Het hart is in feite een holle spier, het is de pomp in het bloevatenstelsel .Het zorgt ervoor dat het bloed in het systeem van buizen in beweging blijft. Het hart staat symbolisch voor de liefde ,zo wordt er geredeneerd dat iets vanuit het hart komt. "mijn hart klopt aleen voor jou".."mijn liefde voor jou komt uit mijn hart"..en zo zijn er nog meer van dat soort zinnen. "Hij heeft een klein hartje"..klopt niets van eigenlijk. Alles wordt vanuit de hersenen bestuurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt niet uit het hart en komt niet van de hersenen, het komt uit je gevoel... Klinkt tautologisch maar dat is het niet... Gevoelens worden niet geregeld... Was het maar waar...

Gevoelens zijn perceptie-element van het bestaan al naar gelang de zintuigen het correct weten te vangen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men bedoelt te zeggen: ik meen het echt.