Wat bedoeld men met het motto: Liever recht op sterven dan op je knieën leven?

Wat bedoeld men met het motto:
Liever recht op sterven dan op je knieën leven? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
13.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit maakt weer duidelijk HOE belangrijk het goed plaatsen van een spatie is want het is: "Liever rechtop sterven dan op je knieën leven". Het is de titel van een boek van Abraham Moszkowicz http://www.selexyz.nl/product/9789461560087/abraham-moszkowicz/abraham-moszkowicz/

Antwoorden (4)

Hiermee wordt bedoeld : liever sterven na een leven vol waardigheid, moed en eerlijkheid dan dat je onderdrukt moet leven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik vind het een mooie stelling en een nobel streven, maar diskwalificeert dat de levens van iedereen die in een dictatuur leeft? Of die in de oorlog niet in het verzet zat? Deze stelling kun je je veroorloven vanuit de luxe van de vrijheid, maar de realiteit is voor heel veel mensen heel anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Stippel:
Kan je geen vraag maken van je vraag ? :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach dat is dan weer een filosofische vraag en die worden hier niet toegestaan.
Trots, vechten als je vinden als je gelijk hebt en niet opzij gaan als het niet hoeft en uit onrechtvaardigheid gaat.

Op je knieën voor een ander is dus een reden om dan maar liever dood te gaan voor dat dat gebeurt.

Meneer Moszkowizc legt het zelf uit hier rond 5,5 minuut: http://historiek.net/nieuws/boeken/71-biografie/6117-liever-rechtop-sterven-dan-op-je-knieen-abraham-moszkowicz

Toegevoegd na 11 minuten:
Even mijn reactie erbij: Dit maakt weer duidelijk HOE belangrijk het goed plaatsen van een spatie is want het is: "Liever rechtop sterven dan op je knieën leven".

Het is de titel van een boek van Abraham Moszkowicz http://www.selexyz.nl/product/9789461560087/abraham-moszkowicz/abraham-moszkowicz/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Liever voor je belangen opkomen, en in een uiterst geval een kogel door je hoofd krijgen, dan niks durven zeggen en met de grote groep meelopen en blijven gehoorzamen.

Dus eerder voor je belangen opkomen. Het motto is wat aan de grove kant, maar onderstreept het belang
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Liever dood mogen ipv bedelend door het leven moeten.