Booswicht en wicht. Heeft de term "wicht" dezelfde oorsprong of is er geen relatie?

Als je van een wicht spreekt heb je het toch meestal over een meisje. Misschien wel een beetje een ondeugend meisje maar zeker geen crimineel.

Een booswicht is toch (als ik het goed heb) de mannelijke variant en toch wel met criminele trekjes.

Heeft de term wicht dan toch een gemeenschappelijke oorsprong? Of heeft het helemaal niks met elkaar van doen?

11 jaar geleden
in: Taal
4K

Het beste antwoord

Een booswicht is niet een kwaad (jong) vrouwspersoon. Boos stamt uit het Oudhoogduits: bösi, en is gelijk aan 'beuzel': slecht. Met een booswicht bedoelt men "een kwaadwillig en zedelijk verdorven mens, snoodaard, deugniet, schurk". Als persoonsvorm is het mannelijk.

In de oorspronkelijke betekenis was wicht: enig ding of wezen; iets. Eerst noemde men mannelijke schepsels zo. Daarna werd het met name gebruikt om een pasgeboren, stout of arm kind aan te duiden. En pas later kreeg onder invloed van Noord-Nederlandse dialecten het woord wicht de betekenis van jonge huwbare vrouw, en dan vooral om aan te geven dat zij lieftallig, bekoorlijk, aantrekkelijk en onschuldig er uitziet.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

booswicht zn. ‘schurk’
Mnl. bozewicht ‘booswicht, schelm’ ; vnnl. booswicht ‘snoodaard; slecht mens of kind; duivel’ .
Samenstelling van het bn. → boos en het zn. → wicht ‘schepsel’, misschien gevormd naar mnd. bösewicht, böswicht of mhd. bœsewiht (nhd. Bösewicht).

Wicht is dus een schepsel, niet echt een meisje.

Toegevoegd na 2 minuten:
Elders: wicht zn. ‘schepsel; kind, meisje’
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/wicht2
Dus booswicht komt van de samenstelling boos en wicht wat in dit geval schepsel als oorsprong had, niet het meisje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een wicht is volgens mij idd een meisje / onnozel meisje. Booswicht is meer een schurkachtig of misdadig persoon. Ik zie er niet echt een relatie tussen.