Waarom heet iedereen ....SKI in Polen met hun achternaam?

Ik zit polen te kijken (ek 2012) en iedereen heet bijna *SKI met hun achternaam. Is dit hetzelfde als SEN bij ons in Nederland of moet ik dat anders zien?

Ik bedoel met SEN dan bijvoorbeeld:

JansSEN
PieterSEN
KlaasSEN

Maar pools in het pools is volgens mij Polski dus dat is geen achternaam en toch wordt daar weer SKI gebruikt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
12.7K

Het beste antwoord

Een achternaam die bij een man eindigt op een "i", wordt bij een vrouw met een "a" geschreven en uitgesproken.
Als de naam bij een man Kowalski is, is die bij een vrouw Kowalska.

Verder (van de Duitse Wikipedia):
"Familiennamen, die auf -wski, -ski oder -cki enden (bspw. bei Lewandowski oder Kotecki), sind oftmals Herkunftsnamen, d. h. sie geben einen Hinweis auf eine Ortschaft, aber auch auf eine Sippe, einen Stand oder eine historische Besonderheit. Die Endungen sind adjektivische Ableitungen geografischer Namen und bedeuten nichts anderes als beispielsweise bei Podolski: der aus Podolien Stammende, der Podolische, von Podolien."

(Familienamen die op -wski, -ski of -cki eindigen (bijv. Lewandowski of Koteci) zijn vaak herkomstnamen, dat betekent: ze geven een aanwijzing omtrent een plaats, maar ook een (stam?), een stand of een historische bijzonderheid. De 'eindne' zijn bijvoeglijke afleidingen van geografische namen en betekenen niets anders als (bijv. bij Podolski): de uit Podolien stammende, de Podolische, van Podolien."
(Excuses voor de kwaliteit van deze steenkolenduitse vertaling)
Computoon
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Dat wist ik niet... (maar ben geen voetbalfan, vandaar). Maar misschien dat de Duitse Wikipedia daarom die naam als voorbeeld neemt?

Andere antwoorden (3)

Ski komt gewoon erg veel voor in Polen als achternaam. Zo heb je in Oekraïne ook iets wat erg veel voorkomt en misschien ergens anders ook weer. Ik zoek nog wel een aantal voorbeelden op. Het is niet echt zoiets als -sen. Het is veel erger.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oekraine: -enko
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het betekend zo een beetje als bij ons "Van ... of Van De ...
of Van Den ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn inderdaad veel voorkomende namen, net als hier in Nederland ook heel veel mensen op -stra of -sma eindigen.