Borsthypertrofie is de medische benaming voor het groter worden van de borsten zonder dat dit veroorzaakt wordt door de groei van een tumor in de borsten.

Borsthypertrofie in de puberteit bij meisjes is normaal en soms komt het ook in enige mate voor bij jongens.

Abnormale vormen van borsthypertrofie zijn gynaecomastie (vrouwelijke borstontwikkeling bij mannen) en overmatige borsthypertrofie (waarbij de borsten van een meisje overmatig groeien en ze te groot en te zwaar worden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Borsthypertrofie is vergroting van de borst. Dit is een normaal proces in de puberteit bij meisjes. Soms komt ook borstvergroting bij jongens voor.
Bij overmatige borsthypertrofie vindt er een te sterke vergroting plaats van één of (meestal) beide borsten in de puberteit, die niet in verhouding staat tot de groei van de rest van het lichaam. Het ontstaat meestal doordat het borstweefsel overgevoelig reageert op de hormonen in het lichaam. De hoeveelheden hormonen zijn in principe normaal. De groei van de borsten is met name het gevolg van toename van de hoeveelheid klierweefsel.
Amadea