lamlendig bn. ‘lusteloos’
Nnl. lamlendig ‘krachteloos, lui, lusteloos’ in als we ons in alles zoo lamlendig gedroegen [1844; WNT lam], een lamlendig paard [1871; WNT lam].
Afgeleid met → -ig van → lam 2 en → lende. De letterlijke betekenis is dus ‘lam in de lendenen’
fremar
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij lam denk ik aan "lam of te wel je arm kan lam zijn en dus niet functioneren) Bij lendig denk ik aan ellendig.
De combinatie lamlendig, is daaruit samen gesteld denk ik.