wanneer weet ik of ik dubbele "d" moet gebruiken of enkele zoals antwoordde of antwoorde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
31.1K

Antwoorden (4)

je kijkt naar hoe het woord is als je er "ik" voorzet.
dan gewoon "de" er achter.
het is ; ik antwoord.
het wordt dus; ik antwoordde.
Rieneke1
13 jaar geleden
Dat is afhankelijk van het werkwoord. In dit geval is het werkwoord
antwoorden
-dus de d staat er al in-
Als het dus verleden tijd wordt, dan schrijf je er een extra D bij: dus dubbel d
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem het volle werkwoord.
dat is antwoorden.

De *en* haal je eraf
Dan blijft er over antwoord.

Dat is gelijk de ik-vorm
Ik antwoord.

De verleden tijd is antwoord plus *de* = antwoordde

Belangrijk is dat je eerst de *en* van het werkwoord afhaalt.

gooien
min *en* wordt gooi
dat klopt weer met de ik-vorm: ik gooi
en dan de verleden tijd met *de* erachter.
ik gooide.
Daar is dus maar 1 *d*, omdat het werkwoord zonder d is.

Dat is dus bij de zwakke werkwoorden. Zo heten die nu eenmaal.

Bij de sterke werkwoorden veranderen meer letters.

een voorbeeld.

lopen
liep
gelopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je antwoord(helaas, zo leren ze het niet meer)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammergenoeg niet..
Maar zelfs op het rapport met paar regels van de mentor stonden v i e r schrijffouten.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoop dat je daar wel op gereageerd hebt - ik ben daar een beetje "allergisch" voor :-) voor die taalfouten bedoel ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb er vriendelijk iets van gezegd. Antwoord: er zitten nu eenmaal docenten met dyslectie in het onderwijs...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan maar te hopen dat die bewuste docenten geen taalonderwijs hoeven te geven
Bovenstaande antwoorden zijn correct, maar let op dat het wel degelijk over een werkwoordsvorm gaat.
"Ik beantwoordde een vraag." --> dubbele 'd'
Maar: "De beantwoorde vraag" --> enkele 'd'