Waarom hebben we de letter ´X´?

Waarom hebben we die letter? We kunnen toch ook gewoon 'ks' doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.7K
AWM
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/nederlandse-alfabeth-gewoon-afgeschaft.23035

Het beste antwoord

Omdat ons alfabet is afgeleid van het Grieks.
De letter Chi, Χ, χ is de 22ste letter uit het Griekse alfabet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eigen kennis? Kun jij grieks? Je hebt zeker geen familie in griekenland die mij wel een weekje of.. wat zullen we zeggen 52 wil opvangen voor een 'langdurige vakantie'? ééééven er tussen uit? ;) *droomt even lekker verder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen geen familie.. Maar ik wil je best meenemen naar Griekenland hoor. Gezellig! :-);-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een jaar? ;) Dat houd je niet eens vol met zo'n kwebbelende kwebbel 'like me'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan goed luisteren ;-).
En nu opeens een jaar... Eerst was het nog 52 weken... :-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahha oke ik weet het goed gemaakt. 365 dagen:-p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan hou ik het vast wel uit!! Maar een jaar is echt te veel hoor!

Andere antwoorden (13)

Omdat we die nodig hebben bij de rekensom 9 X 6 - 7 = 47...

En volgens Antwoordman is 47 het enige echte antwoord...

Hier komt bij dat we nog al een aantal Xenofoben in dit land hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe moet je anders iemand kusjes sturen? :)

xxx

Toegevoegd na 37 seconden:
tenzij je 'ksksks' mooier vindt.. maar ik krijg dan het gevoel dat je mij weg wil jagen, kkssst kssstksst! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL +1 xx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een lief antwoord -xx- +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
xx'jes terug voor jullie. (moet je zien hoe hard we die xxx'jes nodig hebben!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom? dan krijg je gewoon KsinikS...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je bij 't verkeerde antwoord zit Sharona ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1;)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ goeievraagster,Je bent lollig en adrem, mag ik wel +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank loes! plusje voor jou als t kon voor je leuke reactie;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je goeie vraagster :)
Die letter is er gewoon gekomen door de taalontwikkeling. Hij zorgt voor de broodnodige variatie ... want als we de x zouden weglaten zouden we de "d" of de "t" ook kunnen afschaffen en de "ei" of de "ij" en de "sch" of de "sg" en zo kan je wel doorgaan. Zou toch wel saaie teksten geven ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar de nederlandse lessen zouden er wel simpeler op worden als d, t, ei en ij weg zouden gaan! :P + voor je antwoord hoor!! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, laat maar mooi weg, lekker saai is lekker simpel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je dan blei als je een ij eet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jááá!!
Omdat Xinix anders een andere naam zou moeten verzinnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou niet kunnen in relatie met naamgeving. De naam Xinix zou daarmee wel erg in 't gedrang komen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om xinix ook mee te laten doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol+1
Dat scheelt inkt, papier, typwerk en computercapaciteit.
Nu nog een letter voor 'oe' bedenken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xenofobie zou worden ksenofobie. Xylofoon zou worden ksylofoon . En ik houd niet van seks , maar wel van sex.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, taal zit nou eenmaal raar in elkaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om Xantippe ook een chocolade letter te geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk is een andere vraag hierover.

http://www.goeievraag.nl/vraag/nederlandse-alfabet.32981
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben zo'n spellingsvereenvoudiging 35 jaar geleden al eens uitgeprobeerd; doordat de woorden dan allemaal veel meer op elkaar gaan lijken wordt het veel moeilijker om een tekst snel te lezen. Daar zijn we godzijdank weer van afgestapt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat we zonder deze letter maar 25 letters in het alfabet hebben en er woorden zijn die met een x geschreven dienen te worden,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom kunnen die dan niet met KS geschreven worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de Nederlandse taalunie de regels vaststelt, als je de x afschaft kun je nog veel meer letters afschaffen omdat je op een andere manier dezelfde klank krijgt nl f = ph=v ei = ij =Y c=k q=ku de betekenis van de letter is net zo belangrijk als de betekenis van een woord of leesteken, daarom,maar waarom zou je de taal willen verarmen door letters weg te halen uit het alfabet