Waarom hebben we de letter ´X´?

Waarom hebben we die letter? We kunnen toch ook gewoon 'ks' doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Omdat ons alfabet is afgeleid van het Grieks. De letter Chi, Χ, χ is de 22ste letter uit het Griekse alfabet.

Bronnen:
eigen kennis & wikipedia.nl

Omdat we die nodig hebben bij de rekensom 9 X 6 - 7 = 47... En volgens Antwoordman is 47 het enige echte antwoord... Hier komt bij dat we nog al een aantal Xenofoben in dit land hebben...

Hoe moet je anders iemand kusjes sturen? :) xxx Toegevoegd na 37 seconden: tenzij je 'ksksks' mooier vindt.. maar ik krijg dan het gevoel dat je mij weg wil jagen, kkssst kssstksst! ;)

Die letter is er gewoon gekomen door de taalontwikkeling. Hij zorgt voor de broodnodige variatie ... want als we de x zouden weglaten zouden we de "d" of de "t" ook kunnen afschaffen en de "ei" of de "ij" en de "sch" of de "sg" en zo kan je wel doorgaan. Zou toch wel saaie teksten geven ...

Omdat Xinix anders een andere naam zou moeten verzinnen...

Dat zou niet kunnen in relatie met naamgeving. De naam Xinix zou daarmee wel erg in 't gedrang komen....

Om xinix ook mee te laten doen!

Dat scheelt inkt, papier, typwerk en computercapaciteit. Nu nog een letter voor 'oe' bedenken...

Xenofobie zou worden ksenofobie. Xylofoon zou worden ksylofoon . En ik houd niet van seks , maar wel van sex.

Tsja, taal zit nou eenmaal raar in elkaar...

Om Xantippe ook een chocolade letter te geven

Kijk is een andere vraag hierover. http://www.goeievraag.nl/vraag/nederlandse-alfabet.32981

We hebben zo'n spellingsvereenvoudiging 35 jaar geleden al eens uitgeprobeerd; doordat de woorden dan allemaal veel meer op elkaar gaan lijken wordt het veel moeilijker om een tekst snel te lezen. Daar zijn we godzijdank weer van afgestapt.

omdat we zonder deze letter maar 25 letters in het alfabet hebben en er woorden zijn die met een x geschreven dienen te worden,

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100