Wat is het verschil tussen een congruentiefout en een verwijzingsfout?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.8K

Het beste antwoord

Als het onderwerp enkelvoudig is, dan moet de persoonsvorm dat ook zijn. Ze moeten in getal overeenkomen, ze moeten congruent zijn. bijv;
Ik GA zwemmen (onderwerp+pers.vorm zijn enkelvoud, dus congruent.
Wij GAAN zwemmen (onderwerp +pers.vorm zijn meervoud,
dus congruent.
Als het onderwerp bestaat uit een zelfst. nmw. dat voorafgegaan wordt door een ander zelfst. nmw. dat een aantal/hoeveelheid aangeeft, is er toch sprake van enkelvoud. De persoonsvorm moet dan ook enkelvoud (congruent) zijn. Bijv;
Een aantal mensen HEEFT gestemd.
Een grote hoeveelheid troep ZIT in de prullenbak.

Soms komt het voor dat een meervoudig onderw.een enkelvoudige prs.v. krijgt. In die gevallen is incongruentie niet fout, bijv;
De VS ging niet akkoord ( het is één land dus enkelvoud)De NS breidt uit (één instelling)
B&W ging overstag ( één leidinggevende instantie)
MAAR; Burgemeester en Wethouders gingen overstag!
Want schrijf je de afkortingen voluit dan is congruentie verplicht!

Elke fout die je bij het bovenstaande maakt, is dus een congruentiefout. Bijv; een aantal mensen hebben gestemd, de VS gingen akkoord enz.

Verwijswoorden slaan terug op eerdergenoemde woorden.
Soms wijzen ze vooruit naar woorden die verderop komen.
bijv;
Het kleed DAT daar ligt, is mooi (dat verwijst naar kleed)
Een verwijsw. kan ook verwijzen naar iets uit een vorige zin bijv;
Kende jij die mop al? Ja, ik had HEM al gehoord.

Die gebruik je bij 'de'woorden ( de jongen DIE)
Dat gebruik je bij 'het'woorden. (het meisje DAT)
De auto WAARVAN hij houdt (zaak=waarvan)
De vrouw VAN WIE hij houdt (persoon=van wie)
Een veel gemaakte verwijsfout is bijv; De vrouw waarvan ik houd.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom abonneer ik mij op de taalsectie van deze site. Zeer informatief antwoord +
amc
11 jaar geleden
Dank je wel!

Andere antwoorden (1)

Congruentiefout
Als het onderwerp (subject) van een zin in het meervoud staat, dan moet ook de persoonsvorm in het meervoud staan. Omgekeerd geldt ook dat bij een onderwerp in het enkelvoud, de persoonsvorm in het enkelvoud hoort. In de aangegeven zin werk je niet volgens deze regel.

Fout is dus: 'De data wordt aangeleverd door het servicecentrum'. Data is namelijk meervoud, dus moet het zijn: 'De data worden aangeleverd door het servicecentrum.'

Een verwijzingsfout is bijv. deze:
"Het meisje die daar loopt is 18 jaar'.
Het = onzijdig. Daarom moet het niet 'die' zijn maar 'dat'.
Of: "Deze diploma heb ik vorig jaar gekregen". Omdat ook diploma onzijdig is, had er 'dit' of 'dat' moeten staan, in plaats van 'deze' (of 'die').
Computoon