Waarom spreek je accessoires uit als assessoires en accepteren als aksepteren

Beiden hebben klinkers voor en na de dubbele c, hier klopt toch iets niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag :)
amigo
13 jaar geleden
verwacht geen antwoord van mij, geen idee maar wel een hele goede vraag, dit wil ik ook wel weten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het zijn leenwoorden, je kunt er ook voor kiezen om gewoon de inheemse woorden te gebruiken:
accessoires > toebehoren
accepteren > aanvaarden

Het beste antwoord

Die uitspraak is niet goed verklaarbaar.

Voor de uitspraak van de lettercombinatie -cc- voor een klinker gelden de volgende regels:
* voor een a, o en u spreken we een [k] uit: accapareren ('in beslag nemen') spreken we uit als [akkapareren], accorderen als [akkorderen] en accu als [akku];
* voor een e, i en ij is de uitspraak [ks]: accelereren spreken we uit als [aksellereren], accident als [aksident] en accijns als [aksijns].

Volgens deze regels zouden we [akseswares] moeten zeggen, maar de uitspraak [asseswares] komt veel vaker voor, ook in de naslagwerken, bijvoorbeeld in Van Dale (2005) en Prisma (2005). [Akseswares] horen we overigens ook weleens, en deze uitspraak vinden we bijvoorbeeld ook terug in het uitspraakwoordenboek. Waarom [asseswares] het gebruikelijkst is, is helaas onduidelijk.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas geen 100 % bevredigend antwoord.
Zal wel altijd een mysterie blijven. Toch dank voor de uitgebreide uitleg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het zijn leenwoorden, je kunt er ook voor kiezen om gewoon de inheemse woorden te gebruiken:
accessoires > toebehoren
accepteren > aanvaarden

Andere antwoorden (3)

Accessoires is een leenwoord, dat zijn woorden uit het buitenland die nu Nederlands zijn geworden.

Accessoires komt uit het Frans, accepteren niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou,accepter is toch nog áltijd een Frans woord hoor...

Toegevoegd na 3 minuten:
dus: vanuit het Frans zo overgenomen en in de loop der tijd,mét uitspraak enzo,gewoon zo ingeburgerd in Nederland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is de spelling van de nederlandse taal c word k