Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is in "voor het zelfde geld" geld valuta of geld als bijv. dat geld ook voor jou ?

geen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Cryofiel
11 jaar geleden
"Dat geld ook voor jou" is een taalfout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
egt?
Cryofiel
11 jaar geleden
Zodra ik lees "dat geld", dan zit ik op het spoor van een geldbedrag. Bijvoorbeeld "Dat geld is ook voor jou". Daarna lees ik verder, ik lees dus zoiets als "Dat bankbiljet ook voor jou", denk dan: daar klopt iets niet, moet terug naar het begin van de zin, en opnieuw lezen maar dan *met* de ontbrekende 't'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
taaltheorie is niet echt mijn ding zeg maar. maargoed geld met dt dus.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

de valuta:

http://taal.weblog.nl/spelling/hetzelfde-geldt-voor-voor-hetzelfde-geld/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie link!

Andere antwoorden (1)

Nee dat kan het niet zijn. Want als het van toepassing is op jou dan geldt het voor jou, met een t dus. Voor hetzelfde geld kan wel twee dingen betekenen: het kost evenveel euro's, of het kost evenveel moeite.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de vraag is: waar word in de uitdrukking met geld letterlijk op gedoeld valuta of geld als in dat geld ook voor jou. ik weet wat de uitdrukking betekent dat is dus de vraag niet.
Amadea
11 jaar geleden
Dan zal ik nog even toelichten dat euro's een valutasoort zijn. Ik vertel dus in mijn antwoord dat geld in jouw vraag als valuta kan worden bedoeld maar ook een overdrachtelijke betekenis kan hebben. Maar het is geen werkwoordsvorm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iets helderder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat geldt voor jou; geldt is de 3e persoon van het werkwoord gelden. Vergelijk: Welke regels gelden hier?
Dat heeft niets te maken met het betaalmiddel geld.
In de uitdrukking "voor het zelfde geld" wordt gedoeld op het betaalmiddel, of figuurlijk, met evenveel moeite of inspanning.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding