Wat is juist het verschil tussen Thema , Inhoud en Motief ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
6.4K

Antwoorden (2)

Thema is in feite wat het grootste onderwerp is in het boek of in een film (ik neem aan dat het over een boek of film gaat?!) Bijvoorbeeld: Liefde.
Inhoud is de letterlijke tekst, of synopsis (=samenvatting van de film).
Motief, weet ik niet heel zeker en kan ik niet zo goed uitleggen, maar ik dacht zelf dat het bijvoorbeeld of het zich in het verleden afspeelt, of dat er herhalingen in zitten. Motief is eigenlijk of je verschillende 'patronen' in het boek/de film kunt herkennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan!
Het thema dien je met een zin te verwoorden. Bijvoorbeeld: de mens legt het altijd af tegen de natuur.
Een motief ondersteunt het thema. Bijvoorbeeld: natte luciferhoutjes waardoor er geen vuur gemaakt kan worden in een ijskoude en daardoor dodelijke omgeving. De techniek ( luciferhoutjes ) is niet toereikend te overleven.
Nog een voorbeeld van een thema: mensen zijn niet in staat eenduidig met elkaar te communiceren. Een motief hierbij kan zijn een haperend gehoorapparaat.
Een motief kan ook een terugkerend(e) persoon, handeling of object zijn. Een voorbeeld hier van is de strakgespannen fluwelen ribbroek in het werk van Reve.