Hoe spreek je de gooise R uit?

Ik heb al mijn hele leven moeite gehad met de letter “R” uit te spreken. Ik woon in een gebied waar men over het algemeen de Gooise “R” gebruikt. Zelf gebruik ik meestal een zogenaamde “keel r”. Ik wil graag leren praten met de Gooise r.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
3.4K
LeonardN
3 jaar geleden
Volgens mij is de truc dat je je tong naar boven duwt dus tegen je tanden aan, zodat hij niet meer kan rollen en dan toch een keel r of tongpunt-r proberen te maken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
https://nl.forvo.com/word/%22de_gooise_r%22/

Antwoorden (2)

De Gooische R is de keel R
Anders is een rollende R
De uitspraak van de Gooische R kan je vergelijken met een Franse R.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Luister maar eens naar een oude cd van "Kinderen voor kinderen" en je leert dit spraakgebrek tot in de perfectie beheersen. (Allemaal Gooische kinderen, bespaarde uiteraard op de reiskosten).

De Gooische "r" klinkt enigszins als het Engelse woord "air".
Computoon
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
"Allemaal Gooische kinderen etc..."
...omdat ze snel ter plaatse moesten kunnen zijn, dus al wilde je vanuit Limburg meedoen en zelf de reiskosten betalen, werd je op grond van afstand woonplaats afgewezen.