Waarom wordt er geweld in het woord geweldig gebruikt?

Geweld = negatief
Geweldig = positief

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
5.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom is geweld negatief volgens jou?
Amadea
11 jaar geleden
Vertel jij dan wat er positief aan is, i3mand!

Antwoorden (1)

Geweldig betekende vroeger: machtig; krachtig, sterk.
In het Nederlands zijn alle oude betekenissen verdwenen. Alleen de algemene betekenis ‘zeer groot(s), belangrijk etc.’ heeft zich gehandhaafd, vanaf de 20e eeuw vooral in een positieve context en dus naar ‘bijzonder goed’ neigend: een verbinding als geweldige droefheid (zie boven) is ongewoon geworden, en een geweldig onweer kan zelfs impliceren dat men ervan geniet. Als bijwoord is geweldig gereduceerd tot een aanduiding van hoge graad, dus met betekenis ‘zeer, uiterst'.

Dus geweldig was helemaal niet zo positief en vandaar dat het oorspronkelijk dus niet zo uiteen liep maar dat is het geworden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Aanvulling, niet alleen was het vroeger 'machtig, krachtig en sterk' maar geweldig heeft ook de volgende betekenissen (gehad): ‘gewelddadig, agressief, onstuimig’ ‘groot, sterk, gewichtig, groots’, zoals in geweldige beloften, geweldige droefheit, ‘bijzonder goed’ in zullen wij [hen] verbaasd doen staan over onze geweldige techniek? .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je het kunt vergelijken met het woord vreselijk. Dat was oorspronkelijk ook geen positief woord, maar nu kun je vreselijk blij zijn, of vreselijk lachen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja inderdaad Maeve, maar van dat woord kennen we meestal nog wel de betekenis dus dat is korter geleden maar het is een prima voorbeeld!