Hoe is dit uitgesproken : Calorieen

Ik ben een Franstalige Belge en ik ga direct proberen mijn vraag in mijn zo goed mogelijk hollands te stellen . ik ben bezig met moet één tekst vertalen van Frans de naar Hollands en dan voordragen aan de professor Nederlands in school en heb zo dus. ik voor mij is moeilijk welke de uitspraak van woord "Calorieen" kan iemand dat à melden alst u blieft. voor baat dank

Guillaume

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verbetering van je vraag:
Enkele notities bij je uitleg:
Het is Nederlands en niet Hollands: Hollands spreken ze in 2 provincies van Nederland, te weten Noord-Holland en Zuid-Holland
'Calorieën' schrijf je met een trema, de puntjes boven de 2e 'e'
"alstublieft" schrijf je aan elkaar
"Bij voorbaat dank" dus 'voorbaat' moet aan elkaar. Leuk dat je Nederlands aan het leren bent! Hoor je niet vaak! Sterkte en succes! (Ik heb nog steeds moeite met de grammatica haha!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Leuk dat er iemand is die er moeite voor doet! De nette vorm van je uitleg is als volgt:
Ik ben een Franstalige Belg, en ik ga direct proberen mijn vraag in zo goed mogelijk Nederlands te stellen. Ik ben bezig met een tekst te vertalen van het Frans naar het Nederlands, waarna ik dit moet voordragen aan de professor Nederlands op school. Voor mij is het moeilijk om het woord "Calorieën" uit te spreken. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet zeggen alstublieft? Bij voorbaat dank.

Antwoorden (8)

klemtoon op de 3de lettergreep
caloRIEen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitstekend beantwoord op de laatste lettergreep, vandaar de dubbele e.
Je spreekt het uit als "kaloriejen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je haalt me de woorden uit de mond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met de klemtoon op "rie"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed, +. Zou alleen nog zeggen "KaaloRIEjun"
Je spelt met 1 "a" maar spreekt het uit als 2 "a's" zogezegd.
Ik denk dat het ongeveer op dezelfde manier wordt uitgesproken als in het Frans. Al zit er wel enig verschil in het meervoud, waar je zelf dus ook al achter bent gekomen.
Enkelvoud: Calorie [kalori]
Meervoud: Calorieën [kaloriejen]
Dus meer met een Nederlandse 'K'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voila maar is zo niet dat ie is één stuk door? is wel en accent ? (grave ?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar het accent ligt als je het uitspreekt? Zoals javaansezware al zei: met de klemtoon op "rie" Dus kaloRIEjen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier zit je ook al fout zie ik. Het gaat om de 3e lettergreep, vandaar de dubbele E. Bij fiNancien ligt de klemtoon op N. Dat bepaalt mede ook de uitspraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat inderdaad om de 3e lettergreep. Vandaar dat de derde lettergreep met hoofdletters is geschreven.
3e lettergreep = ka-lo-RIE-ën
Je spreekt het uit als kalorie-jen. Bij het schrijven horen puntjes op de ë je schrijft dus calorieën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kaloriejun

met de nadruk op rie -> kaloRIEjun
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De klemtoon ligt op de laatste 'e'. De stam is calorie. Meervoud is plus 'e' mét trema. Dus calorieën. Theorieën is zo'n voorbeeld. Klemtoon op de laatste klinkers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
colorieen spreek je uit als ka-lo-rie-un
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook sites die het voor je uitspreken. Als je bij google acapella intypt, krijg je zulke sites.