Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is het verschil tussen conserveer- en conserveringsmiddelen?

Is dat er? Of zijn het twee verschillende vormen van hetzelfde woord [en dus synoniemen]

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ik zie dat als synoniemen.
Beiden wijzen naar dezelfde stoffen, nl stoffen waarmee een product langer houdbaar blijft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een conserveringsmiddel zit in een product of in vondsten op archeologisch gebied, kan op verschillende manieren, door verhitting, door bestraling, door het toevoegen van stoffen, zout, suiker, zuur, alcohol.

Dus ik denk dat het woord de zelfde betekenis heeft, maar wel op verschillende manieren gebruikt kan worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je vraag Jelle, naar aanleiding van mijn reactie ;)

Dus nogmaals het verschil:

Conserveringsmiddelen zijn stoffen die in grote mate aan het product worden toegevoegd ter conservering. Denk hierbij aan suiker, zout, alcohol of azijn. Ht zijn stoffen die de smaak ook zeer beïnvloeden. Deze producten hebben geen E-nummer, en worden of het etiket met hun eigen naam vermeld.

Conserveermiddelen zijn stoffen die in kleine mate (<1%) worden toegevoegd ter conservering. Het zijn stoffen die als E-nummer worden aangegeven op etiketten (De nummers 200 t/m 299)

Ze hebben dus dezelfde werking (conservering) en in die zin synoniemen. Conserveringsmiddelen beïnvloeden echter ook de smaak, en worden in grotere mate toegevoegd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding