Is het "de Kruidvat" of "het Kruidvat" ?

Ik zeg altijd "de Kruidvat", maar ik zag net op GV ergens "het kruidvat" staan, aangezien het ook "het vat" is, twijfel ik.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
41.6K

Het beste antwoord

Eigenlijk zou je gewoon kunnen zeggen: "Ik heb dat bij Kruidvät/Blokker/C & A/V & D gekocht". Net zoals je zegt: "Ik heb dat bij Jansen gekocht." Of: "We zijn bij McDonald's geweest."

Waarom de meeste mensen toch 'de' zeggen? Ik vermoed vanwege het woord 'winkel'. Dat is namelijk een 'de'-woord. In plaats van dat iemand zegt: "Ik ben naar de winkel van Kruidvat geweest" zeg je dan: 'Ik ben naar de Kruidvat geweest."

Toegevoegd na 2 minuten:
Je zou nog onderscheid kunnen maken tussen 'het bedrijf' (zonder lidwoord) en 'een vestiging van dat bedrijf' (met lidwoord).
Bijvoorbeeld: "De pizza's waren bij Albert Heijn in de aanbieding. Ik heb er een gekocht bij de Albert Heijn hier in de buurt."
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord!

Andere antwoorden (4)

Als je het over een vat met kruid hebt is het "het kruidvat". Maar als je het over DE winkel hebt kan het ook DE kruidvat zijn.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En de grap is... Dat een Kruidvat helemaal niet bestaat. Een vat voor kruiden zou een 'Kruidenvat' zijn. Het is een woordspeling op 'Kruitvat', een vat met buskruit dus.
Reddie
11 jaar geleden
@opzoeknaarrecht, daar heb je nu weer helemaal gelijk in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het geen min waard, maar als je het over een vat met KRUIT hebt, is het een Kruitvat.
De woordspeling kruidvat (als in kruiden) is speciaal voor de winkel bedacht. Verder klopt je antwoord ; het kruitvat, DE Kruidvat. (Net als DE blokker, DE albert heijn, DE hema, DE V&D etc. Winkels noemen we nu eenmaal in de regel DE.).
Reddie
11 jaar geleden
@Marleen, dank voor je coulance.
Gelukkig zijn we het voor het tweede eens.
Als je naar de winkel gaat is het ''de kruidvat'' en als je wat kruid uit het vat wil halen is het ''het kruidvast''.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is 'De kruidvat' omdat het een naam is en het woordje "vat" niks te maken heeft met de naam.
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Zou jij dan ook zeggen de Gelredome en de Het Goed?
Het wordt alle twee gebruikt en er wordt door de Nederlandse taalunie geen uitspraak gedaan over goed en fout:

http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/hema-de-hema

" Het lidwoord voegt zich overigens niet altijd naar het geslacht van het grondwoord: zo hoor je weleens 'Ik ga naar de Kruidvat', naast 'Ik ga naar het Kruidvat.' "