Wie kan mij helpen met Sortir Partir en Sentir??

Ik Snap er echt helemaal niks van. Kan iemand mij dit uitleggen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Het beste antwoord

Partir, Sortit en Sentir zijn onregelmatige werkwoorden.

Partir, sentir en sortir hebben toevallig dezelfde uitgangen.

Je sens / pars
Tu sens/pars
il sent/part
nous mentons/partons
vous mentez/partez
ils mentent/partent

Sortir kun je dus op dezelfde manier doen.

Als je ook nog andere tijden wilt weten, vraag het dan even in een reactie, dan zal ik ze erbij zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vervoeging in de Indicatif Présent
(onvoltooid tegenwoordige tijd)

Franse werkwoorden, eindiging op: –ir, –re, –er

je stam + s
tu stam + s
il; elle; on stam + t
nous stam + ons
vous stam + ez
ils; elles stam + ent

Dus dan krijg je:

je pars - sors - sens
tu pars - sors - sens
il; elle; on part - sort - sent
nous partons - sortons - sentons
vous partez - sortez - sentez
ils; elles partent - sortent - sentent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hele rijtje
"je stam + s
tu stam.. etc."
is fout, dit lijkt op een slecht verslag van scholieren.com
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, maar wat is er dan fout?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Om te beginnen zijn de gevraagde werkwoorden onregelmatig, er is dus niet een standaard rijtje voor, zoals jij noemt. 2. Het 1e rijtje begint met 'je stam+s' en het volgende rijtje met 'je pars'. Dat eerste is fout, aangezien de stam van partir niet 'par' maar 'part' zou moeten zijn, de stam van een werkwoord op ir is het werkwoord zonder ir. Het rijtje gaat dus niet op voor partir, sentir etc. 3. Het 1e rijtje klopt niet, het lijkt het meest op een rijtje uitgangen van een regelmatig werkwoord op -re, het klopt zeker niet voor een regelmatig werkwoord op -ir of -er De juiste uitgangen voor een regelmatig werkwoord op -ir zouden zijn:
-is
-it
-issons
-issez
-issent Ook voor het onregelmatige partir kloppen de uitgangen niet, uitgaande van de foute stam 'par' zou het dit zijn:
-s
-t
-tons
-tez
-tent