Wie weet hoe dit rijmpje of liedje verder gaat?

Mijn opa droeg vroeger vaak een versje voor dat begon met de regels "er was eens een smid, hitterdefit. En die smid had een kat, hatterdefat." Met googelen kom ik niet verder als die eerste twee regels, dus misschien dat iemand hier me verder kan helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

Er blijken diverse varianten op te bestaan. Het is een tongbreker, die in de diverse windstreken weer anders was. Deze Brabantse versie vond ik compleet:

De smid, hitter de fit,
Had een kat, hatter de fat;
En die kat, hatter de fat,
Heure poot, hooter de foot,
Was uit 't gelid, hitter de fit;
Nu moest de smid, hitter de fit,
De kat, hatter de fat,
Heuren poot, hooter de foot,
Weer zetten in 't lid, hitter de fit.

Toegevoegd na 22 minuten:
Een andere gevonden die dichter bij die van jouw grootvader in de buurt komt:

Daar was een smid - attivit
Die had een kat - attivat
En die kat - attivat
Brak haar poot - attivoot;
Toen kwam de smid - attivit
En zette de poot - attivoot
Van de kat - attivat
In 't gelid - attivit.
Amadea