Waarom maakt Piet Paaltjens (François Haverschmidt) in 'Aan Betsy' de liefde belachelijk?

Ik moet het weten voor Nederlands maar ik kan niet herkennen in het gedicht dat hij de liefde belachelijk maakt.

Ik denkt dat hij heel erg overdrijft?

Hier staat het gedicht
http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/paaltjens/betsy.html

Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.3K

Het beste antwoord

Hij maakt de liefde niet zozeer belachelijk, maar meer zijn gevoelens die voor hem uitliepen op een grote teleurstelling. Haar verleidelijke lijf veroverde zijn hart al, hij had het vreselijk warm door al die gevoelens van begeerte, hij stelde zich voor hoe haar lippen zouden smaken toen hij ze om de fles geklemd zag enz.
Kortom, hij zag het helemaal voor zich hoe ze zijn gevoelens tegemoet kwam en dan die enorme teleurstelling dat ze in plaats van hem te kussen na het drinken van de fles, haar ogen sloot en in slaap viel.
In een klap kwam er een eind aan de dromen die hij had over dat moment.

Ik bespeur hierin alleen enorme teleurstelling en zelfs verdriet erom dat zijn dromen en voorstellingen van het samenzijn met haar op een debacle uitliep.
Dit maakte zijn gevoelens voor haar belachelijk, omdat ze zo anders afliepen als hij zich had voorgesteld.
Belachelijk dat hij anders had verwacht en/of gehoopt!
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Aan Betsy: Een mooie dag met zijn geliefde Betsy wordt verstoord doordat zij te veel
dronk en haar aandacht voor hem dus niet oprecht was. Toen zij in slaap viel, moest hij heel erg huilen.

http://www.scholieren.com/boekverslagen/12244
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet zozeer dat hij de liefde belachelijk maakt, als zichzelf en zijn dromen over de vrouw waarmee het bos in liep. Het is zelfspot, waarmee hij zijn diepe gevoelens probeert in te tomen/te relativeren.

Toegevoegd na 1 minuut:
correctie: , maar zichzelf en zijn dromen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet het niet, maar als ik Betsy was zou ik wel de slappe lach hebben gekregen van deze bloemrijke liefdesontboezemingen i.p.v. in slaap te vallen.