onbeschoft is een woord dat bestaat.bestaat het woord beschoft ook?

on is ontkennend vandaar mijn vraag

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
6.9K

Antwoorden (3)

Nee onbeschoft is een verbastering van on-beschaafd dus niet beschaafd. Beschoft bestaat niet. Dat is dus beschaafd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens het tijdschrift "Onze Taal" bestaat beschoft niet, en geeft 2 mogelijkheden over het ontstaan.

"Het woord beschoft bestaat niet. De herkomst van onbeschoft is niet geheel duidelijk. Het etymologisch woordenboek van Van Dale (1997) en dat van J. de Vries en F. de Tollenaere (2004) noemen twee mogelijkheden. De eerste is dat onbeschoft ontstaan zou zijn als nevenvorm van onbeschaafd, waarbij de ò-klank volgens De Vries en De Tollenaere "gevoeld [kan] zijn als te passen bij de betekenis". Kennelijk vinden ze een o wat platter klinken dan een aa.
De andere theorie legt een verband met scheppen ("vormen, creëren") en schub; Van Dale verwijst hierbij naar het Middelnederlandse werkwoord schobben voor "schuren". Onbeschoft zou dan iets als "ongevormd" betekenen. Deze theorie is volgens De Vries en De Tollenaere aannemelijk gezien de oudste betekenis van onbeschoft: "wanstaltig, lelijk". En de betekenis "ongevormd, ruw, onaangepast" komt inderdaad beter overeen met het huidige gebruik van het woord."

http://members.chello.nl/~a.gerrits3/taalweetjes.htm

In deze link (een PDF file) kun je een aardige beschouwing lezen over onkosten, onbesuisd, onbehouwen, onwennig, onstuimig en onnozel.
Er zijn dus meer woorden die dit probleem hebben.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=beschoft&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CFsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.tekstbureautothepoint.nl%2Fartikel_09_DoeNietZo.pdf&ei=EiKoT_z7GMSe8gPxnem8Bw&usg=AFQjCNGskcAHU8CyQ1iFenOwwwJ_bfNlAw&cad=rja
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent onbeschoft als je je schofterig gedraagt. Een schoft is iemand die hufterig gedrag vertoont. Een schoft of hufter is altijd onbeschoft en daarom is er geen tegenstelling van. er zijn geen nette schoften.
Je hebt bijv. beschaafd- onbeschaafd, beschaamd-onbeschaamd enz. Dit zijn allemaal tegenstellingen van elkaar. Beschofd kan je dus niet zijn, want dan blijf je nog steeds een schoft. Als je eenmaal een schoft bent, dan ben je onbeschoft of je gedraagt je zo. Een schoft is de uitdrukking voor iemand die altijd als negatief gezien wordt. Een tegenstelling van een schoft zou een naam krijgen als bijv. 'schat', dan ben je het tegengestelde. Hiervoor heb je ook geen ander woord want je hebt ook niet 'schattig-onschattig'. Het is dus gelieerd aan een benaming en dan werkt het niet.
amc