Spreken ze in Antwerpen(Belgie) verstaanbaar Nederlands?

Ik ben van plan om naar Antwerpen te rijden en vroeg mij af of ze daar (verstaanbaar) Nederlands spreken voor iemand uit Amsterdam omgeving?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, in Antwerpen spreken ze Vlaams. ;) Voor de gemiddelde Nederlander echter, is dat uitstekend te verstaan, zeker als je af en toe naar de Belgische televisie kijkt. Er zijn wel een paar woorden anders, maar het verschil is zo minimaal, dat je voor de gewone omgang uitstekend met elkaar kunt communiceren, zeker over huis- tuin- en keukenonderwerpen. Er zitten wel eens - voor ons - grappige woorden tussen die eventueel voor misverstanden kunnen zorgen, maar dat zal je op een korte vakantie niet snel gebeuren. Er zullen wel (oudere?) Antwerpenaren zijn die echt heel plat Antwerps spreken dat wellicht moeilijker te verstaan is, maar dat geldt eigenlijk voor alle dialecten, en dat zijn in de regel niet de mensen die je tegenkomt op een gemiddeld toeristisch tripje.

Ja ze spreken gewoon nederlands met wen accent ik kan ze gewoon verstaan

Ja hoor dat kan je in Antwerpen wel verwachten ze spreken daar verstaanbaar Nederlands.

Ja hoor; als de Amsterdammer Nederlands verstaat...

Misschien een paar oudere mensen die je niet goed verstaat, die echt plat Antwerps dialect spreken, maar verder spreken ze gewoon verstaanbaar Nederlands. Als je naar de Belgische tv luistert, versta je ze toch ook gewoon?

Ik kom ook uit Amsterdam, en ik was laatst ook naar Antwerpen, En ik heb geen moeite gehad met mensen te verstaan! Ze hebben een enkele keer een ander woord voor iets, maar dat is nog wel te herleiden! Ze noemen daar een bonnetje geloof ik iets van een kassaticket, maar dat zal niet echt voor problemen zorgen! En het accent is naar mijn idee ook wel te verstaan, al helemaal van de mensen in winkels/VVV/restaurant, enz, en dat zijn (waarschijnlijk) de mensen waar je het meest mee in contact komt. Veel plezier alvast

Het is uitstekend te verstaan. Het is alleen een dialect (natuurlijk de zachte G :p).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100