Wat is het verschil tussen focussen en focusseren?

Ik zie tegenwoordig vrijwel uitsluitend het woord "focussen", bijvoorbeeld in de zin "je moet je op de voordelen focussen" of in de zin "hij focust heel erg op de kleur van de nieuwe bank".

Het lijkt erop dat het woord "focusseren" niet (meer) bestaat.

Mijn indruk is dat vroeger "focusseren" goed Nederlands was, en dat "focussen" niet bestond. "Focussen" zou dan een anglicisme zijn.

Klopt dat? Is "focussen" een anglicisme dat het oorspronkelijke "focusseren" heeft vervangen? Of hebben "focussen" en "focusseren" twee verschillende betekenissen?

Cryofiel
9 jaar geleden
in: Taal
10.6K
SimonV
9 jaar geleden
Focussen en focusseren betekenen niet hetzelfde. Focusseren: doen samenkomen, verenigen; in het middelpunt plaatsen. Wordt weinig meer gebruikt. Focussen: concentreren. http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=A006823.re.3&lemmodern=focussen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Focusseren heb ik nog nooit van gehoord.

Antwoorden (2)

Nou, de afgelopen vijftig jaren heb ik het woord 'focusseren' niet gehoord of gelezen.
Waarschijnlijk omdat het inderdaad iets anders betekent, zo ik vind op
http://www.encyclo.nl/begrip/focusseren
"(licht)stralen in een focus (1) samenbrengen"

Toegevoegd na 6 minuten:
O,o,o, o, ja, dus het verschil tussen die twee woorden is dat ze verschillende betekenissen hebben, de een betekent wat je zelf al aangeeft, de ander wat ik in mijn antwoord aangeef, is het antwoord, dus niet een reactie.
Dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gevonden in het Eindhovens Dagblad van 18 september 2014
Uit het Woordenboek van Mark Rutte, de taalvirtuoos uit het Torentje
Premier Rutte verrast graag met zijn vocabulaire.
Focusseren – Ja, focusseren. Dus niet focussen, zoals je geregeld hoort. Beide woorden betekenen overigens hetzelfde. Rutte kiest in een debat eind mei dus liever voor de zeldzame variant: Europa moet zich focusseren (de aandacht richten) op kernthema's.
De term is hoewel weinig gebruikt taaltechnisch in orde, oordeelt jurylid van het Groot Dictee der Nederlandse taal Prof. Dr. Anneke Neijt, sinds 1992 hoogleraar aan de faculteit Letteren te Nijmegen.
De hoogleraar Nederlandse taalkunde gebruikt overigens zelf vaker focussen. "Maar ik vind focusseren eigenlijk wel mooier." zegt zij.

En als regels volgens premier Rutte 'in vigeur' zijn, dan wil dat zeggen dat ze van kracht zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar!...heeft Rutte daar geen kamermeerderheid voor nodig? Dit wordt toch zeker niet bij AmvB geregeld? 8-|