Waar komt het woord "vraag" eigenlijk vandaan?

Misschien een beetje flauw, maar ineens vroeg ik het mij af. Komt het uit een andere taal? Zoja welke?
Of hebben wij dit woord helemaal zelf bedacht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

Van het werkwoord 'vragen'.
En dat komt ven het Oud-Nederlandse 'fergon', dat zoiets betekende als 'dwingen tot', 'vorderen'.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fijn he zo'n Etymologisch woordenboek :-)
AWM
14 jaar geleden
Heeeerlijk!

Andere antwoorden (2)

Volgens van Dales etymologisch woordenboek is de herkomst niet helemaal duidelijk. Het woord valt naar diverse talen te herleiden Het komt in een afgeleide vorm in diverse oudgermaanse talen voor (1201-1250).
oudsaksisch - fragon, fregnan
oudhollands - fragen
oudfries - fregia
oudengels - frignan
oudnoors - frgna
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vraag is in de grammatica een zin die ervoor kan dienen een verzoek te uiten of informatie in te winnen. Vragen kunnen ook iemand tot denken prikkelen.

De filosoof Socrates gebruikte een methode van kennisverwerving die Maieutiek, of kunde van de vroedvrouw, wordt genoemd. Hij ging er van uit dat de kennis bij de mens al in een sluimertoestand aanwezig is. Hij is zich er alleen nog niet van bewust. Zoals een vroedvrouw hielp Socrates diens kennis naar buiten door het stellen van de juiste vragen, met de zogenaamde Socratische methode.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag was waar het woord "vraag" vandaan komt. Niet wat het betekent.