Zijn er manieren om beter nederlands te kunnen praten? ABN?

Ik ben gewoon een Nederlander,
maar ik vroeg me af er een manier is om beter ABN te praten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
23.9K

Het beste antwoord

Veel mensen die bijv. 'Limburgs' of 'Brabants' of een andere tongval hebben zijn het eest gebaat bij een logopedist. Die leert je hoe je een zuivere 'r' uitspreekt, die ook rolt. Je negint dan te oefenen door inplaats van een 'r' een 'd' te gebruiken;
'de kat kdapt de kdullen van de tdap'. Dit zijn zo van die uitspraaktrucjes die je daar leert om zuiver de letters uit te spreken.
Heel veel kan je ook leren van een cursus 'dictie'. Hier leer je duidelijk en goed verstaanbaar correct Nederlands te spreken. Op de juiste manier je stem te gebruiken. Heel raadzaam als je in het openbaar wilt spreken of les wilt geven, presentatiewerk e.d.
Heb je een probleem met de uitspraak, ga dan eens een keer langs bij een logopedist die dit probleem kan analyseren. Hij/zij kan je zo alvast op weg helpen. Zo kan je doelgericht gaan oefenen aan je uitspraak door veel en hardop te lezen. Neem het eens op en luister het dan terug. Dan kan je het zelf het beste horen waar het probleem ligt.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

spraaklessen, logopedie
11 jaar geleden
Nederlands praten, praten, praten, praten, praten, praten, praten, praten en nog eens praten, met mensen die goed Nederlands praten en die bereid zijn om op uw fouten te wijzen. Dit kan je dan aanvullen met theorie, die je dan kan uitproberen in de praktijk.
Dit geld voor elke taal , hoe moeilijk ze ook is. Dat dit een goede methode is zie je bij de kleine kinderen in China die zo chinees leren, toch één van de moeilijkste talen op deze aardkloot.
Zal ik er mee beginnen
Je schrijft, "ik ben gewoon een nederlander" zijn er dan ook niet gewone Nederlanders.
Daarom mischien beter "Ik ben een, nederlands sprekende Nederlander" , want er zijn ook Nederlanders die geen Nederlands praten.
Je schrijft "maar ik vroeg me af er een manier is om beter ABN te praten?
Anders "maar ik vroeg me af, of er een manier is, om beter ABN te leren praten?
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allee dat is nieuw!!!!!!!!!!!!!!!! http://www.encyclo.nl/zoek.php?woord=spreken Robby BB
Ik zou beginnen je te verdiepen in onze taal en spelling en grsmmatica goed te leren. Daarna kun je je met fonetiek en uitspraak bezig gaan houden. Leer veelgemaakte fouten af en luister naar mensen die de taal juist uitspreken. Om je kennis van de Nederlandse taal op te vijzelen, heb ik onder 'bron' een website geplaatst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste:
de vraag moet zijn: Zijn er manieren om beter Nederlands te kunnen spreken?

Praten is het fysiologische aspekt, het uitstoten van (al dan niet samenhangende) klanken.

Spreken is het inhoudelijke aspekt, het bij de luisteraar begrijpelijk overkomen.

Er zijn wel cursussen die je dat kunnen aanleren, met name als je voor een grote toehoordersschare spreekt.

Maar welk aspekt wil je verbeteren, de fysiologische of de inhoudelijke?

Of wil je andere mogelijkheden gebruiken, als daar is: een grotere synoniemenkennis?

Als je je vraag helder kunt formuleren is het doenlijk een richting aan te geven.

Hopelijk heb je iets aan dit antwoord.