Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is klankdiscriminatie?

Dit zag ik staan bij de website van Schooltv
http://www.schooltv.nl/docent/project/1560068/ik-mik-loreland/1560098/afleveringen/

Dan bij nummer 5 Ik mik Loreland: Tien tenen op een rij
En dan de 1 na laatste staat klankdiscriminatie

Maar wat betekent dat wat is de betekenis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Klankdiscriminatie is een waarschijnlijk aangeboren vermogen om de fonemen (taalklanken) uit de eigen taal steeds scherper en genuanceerder waar te nemen en het daarmee samenhangende afnemen van het vermogen om andere klanken te onderscheiden. Chinezen bijvoorbeeld horen het verschil niet tussen een L en een R omdat de R in hun eigen taal niet voorkomt; zij hebben in hun jeugd het kunnen horen van dat verschil niet ontwikkeld. Allochtonen en dyslectici kampen met taalvaardigheidsproblemen door dit (on)vermogen.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

(Sorry ; was in de war met een ander verschijnsel dat hier zijdelings mee te maken heeft).

Klankdiscriminatie is onderdeel van het leren lezen. Zoals je weet betekent discriminatie 'onderscheid maken'. Kunnen onderscheiden dus.

Het is onderdeel van het 'hakken en plakken' / spellen dat kinderen leren in groep 3 : bijvoorbeeld boek b - oe- k. Zit z-i-t (zonder klinkers) . oftewel : kun je goed horen welke klank je hoort vooraan/ achteraan/ in het midden van een eenlettergrepig woord ?
Dit is uiteraard heel belangrijk bij het leren van letters en de klank die bij die letter hoort ; leren lezen dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klankdiscriminatie is het onderscheiden van klanken die op elkaar lijken.

groot-rood, grijs-reis.
leuk-luik, deuk- duik,
bang- bank, ving-vink.
(Lees meer...)
amc
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding