Is het sterven aan of sterven door?

Voorbeeld:

Sterven aan ebola.
Sterven door ebola.

Wat is de juiste schrijfwijze?
Of zijn beide opties juist geschreven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
6.3K

Antwoorden (5)

gevoelsmatig is het voor mij sterven aan een ziekte, en door een oorzaak van "buiten" sterven aan ebola, koorts, sterven door een ongeluk, moord,
Maar er zijn vast weer uitzonderingen op die regel, ook voor mij, waar ik nu niet aan denk. Want je lijdt ergens aan, waardoor je sterft. Met taal gaat het veel kanten op
9 jaar geleden
Ik dacht altijd dat het

sterven door agressiever was. Je sterft door een granaat. Was die granaat er niet geweest leefde je nog. Je sterft door een vergiftigd vaccin. Je sterft door lichamelijk trauma. Je sterft door mishandeling

sterven aan een ziekte. Je stierf aan leukemie. Je kan sterven aan hart en vaatziekten. Je sterft aan parkinson. Je sterft aan aids.

sterven door wurgseks maar sterven aan zuurstofgebrek.
sterven door een granaat maar sterven aan de verwondingen.

Al denk ik wel dat in gewoon dagelijks taalgebruik de twee goed verstaanbaar blijven voor al de aanhoorders. Zelfs op internet kan je de twee mogelijkheden terugvinden. Sterven aan of door ebola.
Geschreven zou ik echter wel opteren voor sterven aan ebola. Simpelweg omdat het een ziekte is. ( en ik mijn redenatie van hierboven volg )

Ik denk ook dat we hier nog wel extra uitleg gaan krijgen. Deze vraag ga ik zeker volgen.
9 jaar geleden
Sterven aan heeft te maken met lijden aan. Dus: sterven aan kanker, sterven aan een hartziekte, sterven aan ebola, enz.

Sterven door heeft te maken met een van buiten komende oorzaak. Dus: sterven door ophanging, sterven door uitdroging, sterven door uithongering, sterven door vergiftiging, enz,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sterven kunnen mensen 'aan' een ziekte of verwonding. Het overlijden is het gevolg ervan. De oorzaak van het overlijden zit in het lichaam zelf.

Sterven 'door' is minder gebruikelijk. Als je daarop googelt dan lijkt dat bij mensen te kunnen gebeuren door een val, ondervoeding, voedselgebrek, vergiftigde vaccins of voedingsmiddelen, blunders in het ziekenhuis, of terrorisme. De aanleiding tot het overlijden ging buiten het lichaam om.

Bij planten en dieren is het voorzetsel 'door' wél van toepassing, maar het werkwoord sterven hoort daar niet bij. Dat is specifiek voor mensen.

Ebola is een ziekte die het lichaam aantast. Die mensen zijn gestorven 'aan' ebola.
Amadea
9 jaar geleden
In het algemeen:

"Sterven aan" verwijst naar een aanleiding die niet perse dodelijk hoeft te zijn. Je kunt er 'de gevolgen van' bijdenken: hij stierf aan (de gevolgen van) ebola.
"Sterven door" verwijst naar de fatale doodsoorzaak. Hij stierf door hartstilstand als gevolg van ebola

Maar ik geef mijn mening graag voor een betere.