Is een vraag met oneindig veel oplossingen een puzzel of raadsel?

Dan niet of het een puzzel OF raadsel is maar of het bij de categorie puzzels/raadsels hoort.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Het beste antwoord

Dit is volgens mij meer een 'meerkeuzevraag'.
Valt onder de noemer 'vraagstukken'.

Een puzzel is meestal gegeven om tot één oplossing te komen en het is dan een raadsel hoe je tot die oplossing kunt komen. Er kunnen echter als ik het zo bekijk oneindig veel oplossingen zijn om tot een uiteindelijk oplossen van de puzzel te komen. Het is dus eerder een raadsel dan een puzzel. Uiteindelijk is er bij een kruiswoordpuzzel bijv. ook maar één woord het goede, terwijl je meerdere oplossingen kunt raden om uiteindelijk tot het juiste kloppende antwoord te komen.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is geenraadsel, want dat heeft 0 of 1 oplossing. Dus is het een puzzel, maar wel een hele slechte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet het eigenlijk over een probleem hebben en niet over een vraag. En met oneindig veel oplossingen is het een puzzel/raadsel omdat die een gedefinieerd aantal oplossingen heeft die door iedereen te controleren zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed voorbeeld Antonios! Inderdaad, dat is geen puzzel noch een raadsel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klacht indienen! ;-)
Wat is een vraag, wat is een raadsel, wat is een probleem of wat is een vraagstuk?

In de wiskunde zijn er wel degelijk vraagstukken die een oneindig aantal oplossingen hebben. B.v. met vergelijkingen of punten op een cirkel. Google maar eens op wiskunde, oneindig en oplossingen. Hier een simpel voorbeeld van zo'n "puzzel":

Bedenk een som, waarbij het tweede getal 2 maal zo groot is als het eerste, en de uitkomst 3 maal
zo groot als het eerste getal.

Hier zijn 3 oplossingen:
1 + 2 = 3
2 + 4 = 6
3 + 6 = 9
en jij zult er vast meer kunnen verzinnen. En dan ook werkelijk tot in het oneindige toe.

Maar in de praktijk zal het anders werken. Een puzzeltje met dobbelstenen, een sudoku, het verzinnen van een woord met 6 medeklinkers achterelkaar, of het bedenken van een schaakprobleem met een mat in 4, zal geen oneindig aantal oplossingen geven. Dat is ook makkelijk aan te tonen. In alle bovengenoemde voorbeelden zijn de mogelijkheden beperkt. Het aantal mogelijkheden is hier de som van het aantal foute oplossingen en het aantal goede oplossingen. Als het aantal mogelijkheden beperkt is, dan is automatisch het aantal goede oplossingen beperkt.

Een puzzel die een oneindig aantal oplossingen heeft, is waarschijnlijk geen puzzel in de praktijk, omdat die puzzel niet leuk, of uitdagend is. Zeker niet als je al die oplossingen zomaar op kunt lepelen. Daarom kent een goede sudoku ook maar één oplossing. Blijkbaar hebben we met elkaar een afspraak gemaakt, waar een puzzel of raadsel aan moet voldoen. En daar trekken wiskundigen zich niets van aan ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen van beide. Dat is een inventariserende vraag.