Is het een vraag vragen of een vraag stellen?

Voorbeeld: ''Ik heb HET gevraagd''
Gezegde: heb gevraagd
Onderwerp: ik

Maar HET is dan dan het lijdend voorwerp. (En het Lv is: de vraag... Nog te volgen?)

6 jaar geleden
in: Taal
6.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, niet helemaal te volgen. Gaat je vraag over redekundig ontleden of over welk alternatief correct is (een vraag vragen of een vraag stellen)?

Antwoorden (1)

Correct is: een vraag stellen. Bij iets vragen hoort meestal een tastbaar voorwerp, dus bijvoorbeeld: "Ik vraag de menukaart."

In je voorbeeldzin is het lijdend voorwerp overigens "het".

Om het lijdend voorwerp te vinden kan je de vraag stellen wat of wie de actie die de zin uitdrukt ondergaat. In dit geval wordt dus die vraag: Wat wordt er gevraagd?

Het antwoord daarop is "Het wordt gevraagd.". Daarom is "het" lijdend voorwerp in de zin. N.B.: niet "de vraag" is lijdend voorwerp, maar "het"! "De vraag" komt immers helemaal niet voor in je originele voorbeeldzin.
Antoni