Hoe komt het dat bijvoorbeeld 'Denemarken' geschikt is als een land naam?

Ik moet voor een school opdracht een naam verzinnen voor een zelf verzonnen land, maar het lukt me maar niet om het woord te laten klinken als een naam van een land.
Ik wil iets doen in de richting van mode.

Daarom vraag ik me af hoe het nou komt dat een land naam zo typisch een landnaam is ..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oorbelgië, Groot Bretelllia, Brabedos, Fleecia, Splitwana, Polonië, Pyhamas, Capuchon Archipel (eilandengroep), United Stringdom, Vestonia, Pantygië.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederwiet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha leuke reacties allemaal (:

Het beste antwoord

Dat komt volgens mij alleen maar omdat je die landnamen al kent. Een onbekende naam, klinkt in het begin altijd vreemd in de oren. Want een landnaam kan van alles zijn, al zijn er wel landnamen die hetzelfde eindigen.
Dus in die zin hebben veel landennamen wel overeenkomsten.
Zoals Afrika en Amerika op "ika" eindigen. En (Honga)rije en (Alg)erije op "ije" , (Molda)vië, (Joegosla)vië op "vië. Suggesties: Lamodavië of Lamodavia, Modinië, Modelivië, Modelaken, Couturika, Coutureburg, Couturavia. (Haute Couture er in verwerkt). Wellicht heb je nu wat meer inspiratie gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+voor de creativiteit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet niet - heel banaal - alles wat eindigt op 'land' of 'rijk'. ;-). (Maar jouw voorbeelden zijn mooier).
Prima antwoord natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
zondag
12 jaar geleden
En landen op -stan heb je nog vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verweggistan bijvoorbeeld :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord !
zondag
12 jaar geleden
@Dubossies, jazeker, en ook Turististan. ;) Verder nog Afghanistan, Turkmenistan e.a.

Andere antwoorden (2)

Bedenk eens wat de kenmerken van een land zijn: het is een geheel, er wonen mensen die dezelfde taal spreken, er zijn bepaalde kenmerken die leiden tot een naam voor dat gebied. Denemarken heet zo omdat Dene "ruig" betekent, en Marken "vlakke velden". De naam voor dat land is dus, net als die voor Nederland, gebaseerd op hoe het geografisch ligt.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord !
Een naam van een land verwijst heel dikwijls naar de historie van dat bewuste land.

Soms wordt, in plaats van de historische achtergrond typisch 'land-eigen' gegevens gebruikt.

Zoals b.v. NEDER van Nederland wijst op de lage ligging van het Nederlandse grondgebied.

Als je een naam van een land moet verzinnen, kun je daarom het best beginnen met een dergelijk land voor jezelf wat vorm te geven. Met daarbij iets dat zeer kenmerkend voor dat land is.

Stel je b.v. voor dat 'jouw land' een land is dat bekend staat als modeland bij uitstek.

Je kunt dan een landsnaam bedenken die verwijst naar de modewereld.

Dus een naam als: Moderio kan dan verwijzen naar een Zuid Amerikaans land, een naam als Moderavich kan dan wijzen op een Slavische richting. Modo Motto, kan op iets Japans duiden en Modchio Notre heeft iets Italiaans in zich. Modorios heeft iets Grieks in zich enz enz.

Ik zou zeggen: Kies maar uit de talloze mogelijkheden die zich taalkundig voordoen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord Ton !