Is deze zin correct? 'Dat leerlingen zo vaak tegen leraren in gaan ergert me mateloos'?

Het gaat me niet om in gaan, maar om ergert.

Ik dacht altijd: 'je ergert je ergens AAN' of 'iets irriteert je'.

Dit is overigens een veel gemaakte fout.
Ik vond deze echter in mijn Nederlands boek. (3 gym)

Ik ben een discussie begonnen met mijn docent, maar die beweert dat het gewoon goed is..

Help me uit de brand :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.7K
Amadea
12 jaar geleden
De manier waarop het vaak fout gebruikt wordt is als gezegd wordt dat iemand zich irriteert aan ..... Dan is het een contaminatie van "geirriteerd raken door" en "zich ergeren aan".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je irriteert je aan een bijtende stof, niet aan een persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cerla, is je reactie totaal irrelevant of begrijp ik je niet?
Amadea
12 jaar geleden
Nee, dat klopt niet, Cerla. De bijtende stof irriteert jouw huid en/of ogen dus jij wórdt daardoor geïrriteerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Irriteren wordt alleen maar gebruikt wanneer iets een fysieke reactie oproept.
Denk aan chemicaliën, wol, materialen of voedingsstoffen waar je een allergische reactie op hebt.
De rest is ergeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mobile Ook onjuist, zie mijn quote/link van de taalunie, irriteren kun je je ook aan een persoon of situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat taalgezeik irriteert me (even een voorbeeld :P) Er zit trouwens wel een foutje in de zin; er moet namelijk een komma tussen 'gaan' en 'ergert'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie geeft al die onterechte minnen?
En waarom? ‘Dat er bij mij wel vier anonieme en onterechte minnen staan, ergert me mateloos’
Ik erger mij daar aan. Het irriteert mij dat mensen zo maar minnen uitdelen
voor een goed antwoord.
Amadea
12 jaar geleden
Het ergert mij dat iemand zegt geïrriteerd te raken door gezeik over taal, maar vervolgens zelf foutief gaat beweren dat er een komma in de zin zou moeten staan... En verder ben ik het volkomen met Momo eens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was maar een voorbeeld Amadea. Met nog een smiley erbij ook. Maar wat de komma betreft: waarom hoeft die er niet te staan volgens jou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Momopoyolo: Jouw antwoord zegt toch dat "ergert" fout is en dat het per se "ergert aan" moet zijn? Dat is onjuist en vandaar die minnen denk ik.
Amadea
12 jaar geleden
"Dat leerlingen zo vaak tegen leraren in gaan" is geen zelfstandige zin, want de reden ontbreekt. Het zinsdeel "ergert me mateloos" hoort erbij. De komma komt pas kijken wanneer de zin zoiets als: "Leerlingen gaan vaak tegen leraren in, waar ik mij mateloos aan erger" is. Dan is het deel na de komma een aanvulling op het eerste zelfstandige deel van de zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo werkt mijn taalgevoel inderdaad ook en ik zou er zelf dus ook geen komma in schrijven. Ik was echter onder de indruk dat het een algemene regel was, dat er tussen twee gezegden een komma moet. Ik zie dat ook vaak zo gezegd en gedaan worden.

Het beste antwoord

De werkwoorden zijn: ergeren
zich ergeren aan
De zin is derhalve correct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als je zegt: Je ergert je ergens aan, bedoel jij waarschijnlijk aanergeren, maar dat samengestelde werkwoord bestaat niet. Alleen ergeren, dus is de zin "'Dat leerlingen zo vaak tegen leraren in gaan ergert me mateloos'?"" goed.
12 jaar geleden
De zin is correct

Quote:

Ergeren kan een wederkerend werkwoord zijn, maar hoeft het niet altijd te zijn. Irriteer je dus nooit meer aan iets. Dat is ook beter voor je maag.

Toegevoegd na 1 uur:
En nu van de taalunie:

Zijn slordigheid irriteert me en Zijn slordigheid ergert me zijn beide goed; in beide zinnen is me het lijdend voorwerp.

-Dit advies is bindend, u kunt niet in beroep gaan tegen deze uitspraak.-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verkort wordt mijn zin: 'Dat ergert me', dit kan toch nooit..
Het is toch 'dat irriteert me'/'ik erger me aan dat'..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om het woordje "dat". Ergeren is gewoon een werkwoord, je kunt dus gewoon zeggen; "dat ergert me". Pas als "dat" vervangen wordt door iets anders, veranderd de hele zin en moet het woordje " aan" erbij...
Denk ik ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Willen jullie nou gewoon dwars zijn? De Nederlandse Taalunie beweert: Zijn slordigheid irriteert me en Zijn slordigheid ergert me zijn beide goed; in beide zinnen is me het lijdend voorwerp. Je kan nog honderd dingen verzinnen waarom het fout zou kunnen zijn, het is echter gewoon juist. Dus volgens slimshady zou het dus moeten zijn : Zijn slordigheid ergert me aan!?
Ik dacht altijd: 'je ergert je ergens AAN'

Dat klopt ook.

En in dit geval is dat "AAN":
leerlingen zo vaak tegen leraren in gaan.

Daar erger jij je aan.

En dat irriteert jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar (dat...gaan) is toch onderwerp in deze zin..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-
Dat ergert me is ook goed. Dat "Ik erger me daar aan" goed is sluit niets uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ssssh: Deze vraag heeft toch helemaal niets
met onderwerp te maken? Dat heeft er niets mee te maken.
Je ergert je ergens aan.
Je ergert je er aan dat "leerlingen zo vaak tegen leraren in gaan" Wie geeft al die onterechte minnen?
En waarom? 'Dat hier wel vier anonieme en onterechte minnen staan, ergert me mateloos'
Ik erger mij daar aan.
Het irriteert mij dat mensen zo maar minnen uitdelen
voor een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je komt door een (volgens mij) verkeerde conclusie op het juiste antwoord, echter dacht ik in eerste instantie dat je het met Sssh eens was. Je antwoord is dus een beetje onduidelijk. Vandaar waarschijnlijk de minnen. Ook zijn ze niet allemaal anoniem, kijk maar naar mijn eerste reactie. -Dat leerlingen zo vaak tegen leraren in gaan- ergert me, lijkt mij te verkorten tot: Dat ergert me. (Merk ook op dat naast "aan" ook "ik" niet voorkomt). Dat is dus de niet wederkerige vorm van ergeren, anders dan de wederkerige vorm: Daar erger ik me aan. Welke dus beide juist zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat nergens in mijn voorbeeldzin het woordje aan, dit is dus geen antwoord op de vraag.. Geen -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mr Tomaat
Je hebt gelijk.
Dat ergert mij (het onderwerp is de oorzaak, het ondervindend voorwerp de ervaarder). Het ergert mij dat ik daar niet aan gedacht heb.
Maar het verklaart wel waarom het zo vaak
fout gedaan wordt.
De zin kan prima, wel zou ik in plaats van me mij zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron, uitleg....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Isabelleke, me mag gewoon. @Ssssh, voor de bron kijk in mijn antwoord naar de taalunie link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Me" is prima Nederlands. Ik vind "mij" in deze zin zelfs een tikkie overdreven, vreemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrTomaat, blijf je asjeblieft niet vastklampen aan 1 bron, die niet eens uitleg geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ssssh, de bron geeft zeker wel uitleg. Maar dat doet 'ie alleen als je 'm ook volledig leest.
ik zou denken irriteert, want me is geen onderwerp maar lijdend voorwerp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft er niets mee te maken.
Je ergert je ergens aan.
Je ergert je er aan dat "leerlingen zo vaak tegen leraren in gaan" Ik erger mij daar aan.
Dat irriteert mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Momo, lees de voorbeeldzin nou nog eens een keer.. Jouw standpunt is totaal irrelevant in deze kwestie..
De zin is correct, maar er is één klein puntje: tussen gaan en ergert moet een komma staan. Het zijn beide persoonsvormen en als die achter elkaar staan, moet er een komma tussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk even de reacties na bij de vraag.
Volgens mij is die zin inderdaad gewoon goed geformuleerd.

Dus erger je niet mateloos en ga lekker Genieten van de leuke dingen des levens ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, zou u uit kunnen leggen waarom?
Zoals de zin daar staat is hij correct. In de manier waarop de zin geschreven staat zou ik niet weten waar ik het woordje 'aan' moet plaatsen.
Je kan wel zeggen; "dat leerlingen zo vaak tegen leraren ingaan, daar erger ik me mateloos aan, of; daaraan erger ik me mateloos. Maar het ergert me of het irriteert me in het algemeen.
amc