Wie heeft het woord erwten bedacht, en waarom zit die 'w' ertussen?

n.a.v. mijn vorige vraag waarbij ik het woord erwten steeds raarder en onlogischer vond lijken toen ik de vraag typte. Wat een raar woord eigenlijk. Waarom niet gewoon Erten zoals je het zegt, maar Erwten, met die 'w' ertussen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.6K

Antwoorden (5)

Sommige woorden veranderen in uitspraak, het woord 'logisch' werd vroeger meer zoals in het Duits uitgesproken. In woorden als 'visch' en 'vleesch' is deze uitgang veranderd, maar in 'logisch' nog niet. De uitspraak lijkt wel meer op 'logies'. Vroeger werd de 'w' in erwt duidelijk uitgesproken, maar door veranderingen in de taal is de 'w' min of meer weggevallen in spraak.
Zoals vaker volgen spellingswijzigingen de uitspraakwijzigingen, en niet andersom. Misschien dat in de toekomst de 'w' in erwt wordt weggehaald in de spelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erwt komt van het Latijnse ''arwa''. Dat woord is door de Germanen overgenomen. zij hebben er ''erwit'' van gemaakt. De Nederlanders hebben dat overgenomen, en in de loop der jaren is de ''i'' weggevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze naamgever Johan Hendrik van Dale

Van Dale is met recht een naam die een begrip is geworden. Onze uitgeverij begon met het levenswerk van Johan Hendrik van Dale (1828-1872). Bij leven was hij stadsarchivaris en hoofdonderwijzer in Sluis en werd hij alom erkend als groot kenner van de Nederlandse taal. In 1867 kreeg hij van uitgever D.A.Thieme het eervolle verzoek om het Nieuw Woordenboek der Nederlandsche taal te bewerken. Hij aanvaardde de uitdaging om de taal helder en exact te beschrijven met de correcte spelling. Het woordenboek werd door hem volledig opnieuw opgezet. Maar het werk overleefde Van Dale. Als hij in 1872 overlijdt, is hij slechts tot de ‘Y’ gevorderd. Zijn assistent Jan Manhave voltooit de eerste druk.

Misschien dit?? staat op de site van : www.vandale.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Etymologisch woordenboek van Van Dale er maar weer bij gepakt, over afstamming van woorden.

Erwt, oudste vermelding (a)erwete (in 1201).
Verwant: erit (OudSaksisch), arawiz (Oud HoogDuits), ervum (Latijn), orobos of erebinthos (Grieks).

Dus vermoedelijk was het eerst een woord met meerdere lettergrepen, dat in het gebruik ingekort is tot één lettergreep, waarbij die w (nog) niet weggevallen is.

Er zijn trouwens wel mensen die de w wel uitspreken, maar die slaan dan meestal de r weer over, dan krijg je iets als ejwwwten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn Van Dale van 1992 staat:
Latijn: ervum
Grieks: orobos