Hoe herken je het bijvoeglijk naamwoord afgeleid van een werkwoord?

Nederlands grammatica

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
4.2K

Antwoorden (2)

Doordat het is samengesteld uit het voltooid deelwoord met (in de meeste gevallen) de letter e erachter.

Bijvoorbeeld: De aangewende middelen hadden geen enkel effect.
Aanwenden = gebruiken.
Voltooid deelwoord: de middelen zijn aangewend.
Bijvoeglijk naamwoord: de aangewende middelen.
Amadea
6 jaar geleden
Het voltooid deelwoord gebruikt als bijvoeglijk naamwoord (adjectief) is makkelijk te herkennen door middel van deze regeltjes.

Voorbeeld 1: vergroten --> De vergrote foto

Als je dit wilt vormen moet je altijd kijken naar de infinitief. In de infinitief staat er slechts één "t", dit betekent dat je dit ook moet schrijven in die vorm. Trouwens, als er twee zouden staan, dan zou de "o" een korte klank worden, wat niet het geval is in de infinitief.

Voorbeeld 2: kussen --> De gekuste kikker

Weer kijken naar de infinitief. De stam is "kus", dus dan zet je in dit geval "ge" eerst, dan de stam en dan moet je kijken hoeveel t's of d's er in de infinitief staan. Staan er geen? Dan moet je er slechts één schrijven.

Voorbeeld 3: verdrinken --> De verdronken koe

Opletten hierbij! Dit is een onregelmatig werkwoord en daardoor moet je de stam van de verleden tijd nemen en niet die van de tegenwoordige tijd! (ik dronk).