Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt vaak een sterretje (*) gebruikt om iets te verbeteren en niet iets anders?

Als ik een iets verkeerds zou typen, bijvoorbeeld:

Dit is een voorbeledzin.
En daarna zeg: Voorbeeldzin*

Hoe is dit ontstaan en wie heeft dat 'ontdekt'?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoel mijn vraag niet bij boeken, maar bij whatsapp, msn e.d.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
20.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken deze manier van verbeteren helemaal niet. Een sterretje staat in de originele tekst soms als voetnoot waar er dan achter of onderaan de bladzijde een verduidelijking komt. Geen sterretje ACHTER de verduidelijking (of in jouw geval verbetering).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook niet. Ik sluit me aan bij Pelle.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het sterretje (asterisk) wel als je het op de plek zet waar het woord/de tekst tussen moet staan, en dan boven aan het papier (blanco marge) staat de asterisk weer met daarnaast de tekst/het woord dat/die ertussen moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Survivor, misschien wil je je vraag wat verduidelijken voor de vraag plots weer gesloten wordt....

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is een soort 'straattaal', werd voor het eerst gebruikt op msn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat staat ook héél vaak in boeken. Soms met één *, als er meer *-tjes zijn, staat er **. Vaak om onderaan de pagina uitleg te geven over dat bepaalde stukje. Dus niet persé over dat ene woord.

Vaak is het *, maar het kan ook gewoon cijfers zijn. En als het cijfers zijn, wordt er ook vaak aan het EIND van het boek uitleg gegeven. Het ook zijn, dat dus niet aan het eind staat, maar onderaan de pagina, zoals hierboven beschreven over het *-tje.

Op internet kan je dus hetzelfde zeggen danwel bedoelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je legt dan dus uit dat het vorige woord verkeerd getypt is. Je kan het dus zien als uitleg/verbetering van het vorige woord.

Maar de oorsprong ligt dus héél anders, vandaar ook mijn antwoord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een boek staat het sterretje dus bij het woord en niet zoals in het voorbeeld een sterretje bij de verbeterde versie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is precies wat ik zeg inderdaad :)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding