Wanneer is het bij het meervoud 's en wanneer -s?

Er staat bij de regels meestal dat het alleen 's is als de uitspraak anders in de war komt. Maar het is piano's, je kan toch niet pianòs lezen ofzo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.3K

Het beste antwoord

In het meervoud krijgen woorden die eindigen op een enkele klinker meestal apostrof + s. Dus schema's, aloë's, en ook piano's. De apostrof geeft aan dat de klinker lang is. Maar een woord dat eindigt op een e met een accent aigu heeft die meervoudsapostrof niet nodig: in cafés en satés volgt de juiste uitspraak al uit het accent aigu.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Piano is enkelvoud

Je spreekt dit uit als Pianooo

Als je het schrijft als pianos zou je het kunnen lezen dus als pia-nos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het meervoud verkeerd kunt uitspreken schrijf je een apostrof voor de s: mama's, bikini's, foto's, paraplu's, pony's.

Ezelsbruggetje: Ik hOU vAn Y;s Als één van de hoofdletters aan het eind van een woord staat krijg je in het meervoud 's. Zie alle voorbeelden in de eerste zin.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus als het woord in enkelvoud eindigt op een i, een o, een u, een a of een y komt er 's in het meervoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet de e niet ook in dat ezelsbruggetje worden gepropt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet dat ik buiten "pre" veel woorden kan verzinnen die eindigen op -e (met uitspraak ee)... (lees: nul)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijkbaar niet, het komt uit het havo/vwo nederlandsboek van mijn zoon!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dat komt omdat we aan het eind van een woord in het geval van de e altijd twee e's gebruiken: zee, dictee, Goeree Overflakkee, etc. Vreemd eigenlijk. Verder dan dat ene, beetje flauwe woordje "pre" kom ik nog steeds niet in elk geval. Met slechts één uitzondering vind ik de regel prima.
Voeg een apostrof ('s) toe aan zelfstandige naamwoorden die eindigen op een enkele a--i-o-u of y. De apostrof is nodig om de klinker lang te houden.

de oma=de oma's
de ski=de ski's
de radio=de radio's
het menu=de menu's
de baby=de baby's

Een apostrof is niet nodig bij woorden die eindigen op een enkele-e-, want dit is een stomme e.

de breedte=de breedtes
de boete=de boetes
de ziekte=de ziektes

Sommige zelfst.naamw. op -u- hebben zowel een meervoud op -en als op -'s;

individuen/individu's, residuen/residu's.

Uitzondering; zelfst.naamw.die gebaseerd zijn op bijvoeglijke naamwoorden en die verwijzen naar mensen
krijgen -n in het meervoud.

de bekende=de bekenden
de gepensioneerde=de gepensioneerden
de werkende=de werkenden

Namen van letter/letterwoorden krijgen ook een apostrof;
de BV=de BV's
de cd=de cd's
de a=de a's
Uitzondering hierop zij die woorden die al op een -s-eindigen
de x=de x'en
de s= de s'en
de HTS= de HTS'en
Omdat de klemtoon hier niet op de laatste lettergreep ligt,
komt er alleen een -n- achter.
Ligt de klemtoon op de laatste lettergreep komt er -en- achter; Het genie= de genieën.

de meest voorkomende combinatie aan het eind van een enkelvoudige zelfst. nmw is -ie-.
de repetitie=de repetities
de visie= de visies
de bamboe= de bamboes.
Tuurlijk weer een uitzondering; Chemicalie= chemicaliën

Nederlands blijft zijn lastigheidjes hebben(^-^).
amc
12 jaar geleden
wanneer weet je als je een s of een 's moet schrijven awel ik weet dat. Als de laatste letter eindigt op een klinker dan doe je een kapje eindigt het niet op een klinker dan doe je gewoon een s eraan. Groetjes Babette