Wanneer gebruik je someone en wanneer gebruik je somebody?

als ik google kom ik of bij engelstalige uitleg voor het vertalen naar het Nederlands uit. Of ik kom de vraag tegen wanneer gebruik je some/any en dat hoef ik nou net niet te weten.

Kan iemand mij uitleggen wanneer je nou someone gebruikt en wanneer somebody.

Bijvoorbeeld deze zin:

Wat is het verschil qua betekenis tussen:

Someone will be with you the whole time
Somebody will be with you the whole time.

12 jaar geleden
in: Taal
19.9K

Het beste antwoord

Okay doen we het zo:

‘Someone’ vs ‘Somebody’

‘Someone’ is used if you are in a location where there are many people around, but you don’t know whom you’re referring to. Sounds confusing? To break it down, if used in a sentence ‘“ ‘Someone has left the room and started screaming loudly’ it means you don’t know exactly who left the room with all the people around.

‘Somebody’ is used if you are in a location and you are referring to a person with a slight importance. For example, ‘Somebody has left the room and started screaming loudly.’ The use of ‘somebody’ is to refer to the person whom you possibly know but unknown in the current situation.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
Dit vind ik een geweldig uitleg, vanuit een geweldige bron. Super!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks
sterredag
12 jaar geleden
Klopt, alleen is deze uitleg wel beter :) zeker omdat ik toch vond dat de voorbeelden van een ander, niet haar stelling bevestigde, maar juist het tegenover gestelde was. En hier een bron vermelding bij staat die toch betrouwbaar lijkt :) Ook vind ik het erg verwarrend worden als mensen toch met een uitleg over some en any komen, want daar gaat tenslotte uitdrukkelijk mijn vraag niet over.

Andere antwoorden (4)

Someone: de iemand kan meerdere personen betreffen.
Somebody, een specifiek iemand, ook al ken je de naam niet.

Maar vreselijk afgegrensd zijn de woorden niet.
Je hebt nog anyone (geen idee wie), en anybody (het zal wel iemand zijn).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
Hmm, is nog niet echt duidelijk. Als ik dus schrijf somebody will be with you the whole time. Dan weet degene aan wie ik dit schrijf niet wie het is, maar ik wel? (ik heb daar dus waarschijnlijk wel een naam bij?) En als ik dan aan iemand anders schrijf someone will be with you the whole time, dan weet ik zelf nog niet wie het is? of zou het dan inhouden dat ik echt geen flauw idee heeft dat het zelfs de koningin kan zijn? Zou je het misschien nog iets meer kunnen toelichten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt wat je zegt. Someone in dit voorbeeld geeft aan dat je er vertrouwen in hebt dat iemand.... etc. Ik blijf verder bij mijn standpunt. Zelfs de voorbeelden van
vegter tonen mijn gelijk aan. Somebody is bepaalder dan someone. En anybody is net iets bepaalder dan anyone.
Je moet ook een beetje aanvoelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kan someONE duiden op MEER personen? De voorbeelden van vegterb duiden bij someONE duidelijk op 1 persoon...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle, bedoeld wordt dat de persoon in kwestie uit meerdere personen te kiezen valt, dus niet een bepaald persoon maar een van meerderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ok ssssh! Thx
Het is eigenlijk net andersom zoals InekeVL het zegt. Met Someone weet je al enigszins wie je zoekt of wie je bedoelt en met somebody kan het iedereen.

"I am looking for someone who can jump really high"

"There is somebody out there"

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog wat voorbeelden, aangezien dat altijd helpt:
"Her father was shot by someone trying to rob his small retail store"

"I need someone to help me"

"If somebody asks me how my diet is going, I say, `Fine'"

Wat je dus ziet is dat als je someone zegt dat je iemand specifieks zoekt of bedoeld. Somebody kan dus iedereen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op Engelstalige taalfora kijkt krijg je niet hele duidelijke antwoorden. Jawel, ook de Engelsen zelf worstelen met deze taalkwestie.

De meesten gebruiken het willekeurig door elkaar heen.

Sommigen gebruiken somebody als ze niet iemand persoonlijk bedoelen en someone als ze aan een persoon refereren

Voorbeeld:
Somebody out there loves me.
Je weet niet wie die persoon is, maar wel dat die persoon bestaat.

Voorbeeld 2:
Anton: I can do maths in my sleep
Lisa: Well, someone is being cocky!
Lisa refereert hier met someone aan Anton

Beide woorden hebben dezelfde betekenis, dus ik denk dat het niet zoveel uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
Jouw voorbeelden bevestigen de stelling van vegterb, ook al maakt het in het nederlands niet veel uit, en ook al worstelen veel engelsen er wel mee, er zullen ook veel engelstaligen zijn die het wel weten en dan vind ik dat het wel op de juiste manier moet overkomen. denken dat het niet zoveel uit maakt, heb ik dus weinig aan.
Er is geen echt verschil tussen somebody en someone.
Zo is er ook geen verschil tussen anybody en anyone,
everybody en everyone of nobody en no one.

Bedenk alleen dat vormen met body een beetje meer informeel zijn.
There is somebody at the door (=there is someone at the door) Is there anybody?( =Is there anyone? )

De woorden somebody,something,somewhere etc. worden gebruikt in bevestigende zinnen, de woorden anybody, anything, anywhere etc. worden gebruikt in negatieve en vragende zinnen.

There is somebody at the door,
Did anyone come?
I don't want to go anywhere too expensive,
If you need anything, call me.

Somebody wordt meestal gebruikt bij één persoon. Bij meerdere personen gebruik je some people.

Gebruik somebody als je niet weet wie de persoon is en er zijn te veel mensen om uit te kiezen.
Gebruik somebody bij een begrenst aantal mensen om uit te kiezen.

Gebruik anybody bij een negatief statement of vraag bij een kleine groep mensen.
Gebruik anyone bij een negatief statement of vraag bij een grote groep mensen.

- body op het eind betekent dat het woord meer persoonlijk of offensief is ( bij een negatief statement)
- one op het eind is minder persoonlijk en legt wat minder negativiteit in een negatieve vraag.

Toegevoegd na 5 minuten:
Corr; gebruik someone als je niet weet wie de persoon is en er zijn te veel mensen om uit te kiezen.

Toegevoegd na 9 minuten:
In jouw voorbeeld; Somebody will be with you, wil dat zeggen dat een speciaal iemand bij je komt zitten terwijl anyone zomaar iemand uit een grote groep gepikt kan zijn.
Als het ware als één van de velen.

Toegevoegd na 17 uur:
Misschien kan je het het best zien als;
Een body (lichaam) is echt een persoon. One kan er ééntje zijn uit velen, maakt niet uit, anyone. ;)
amc
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
Nu kan ik helemaal niks met de hele uitleg over any en some, omdat mijn vraag daar niet over gaat, dat maakt je antwoord erg onhandig om te lezen. In verband met het laatste stukje wat wel gericht is op mijn vraag, rest mij bij jou ook deze vraag te leggen. Stel de situatie is zo: Ik heb een beperkt aantal mensen (zeg 10 stuks) en 1 van deze mensen zal bij persoon A aanwezig zijn. Ik weet van te voren niet wie, maar wel zeker dat het 1 van deze 10 zal zijn. Ik wil tegen persoon A zeggen dat er iemand aanwezig zal zijn (het gaat hier om een behandeling). Is het dan beter om tegen persoon A te zeggen: someone will be with you the whole time, of somebody will be with you the whole time?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kun je beter zeggen somebody
amc
12 jaar geleden
Someone will be with you.
Omdat je niet weet wie er bij komt. Het is meer een bevestiging dat er hoe dan ook iemand bij komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is dit een optie: one of them will be with you all of the time. Of: you will not be alone , not one minute.
sterredag
12 jaar geleden
Met them zou ik refereren aan iets wat ik al eerder vermeld heb dat is niet het geval. Je andere optie klinkt bijna wanhopig, en meer als een geruststelling van iemand die al in de stress is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ik je dan sterkte wensen!