Wat is het verschil tussen de accusatief en de nominatief?

Ik studeer Klassieke Talen maar ik begrijp nog steeds niet wat het verschil is tussen de nominatief en de accusatief... Kan iemand me helpen voor ik een buis haal

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
20K

Antwoorden (3)

Nominativus wordt gebruikt voor het onderwerp.
Accusativus wordt gebruikt voor het lijdend voorwerp. Voorbeeld:

Ik eet een appel.

'Ik' zou hier in de nominativus staan;
'een appel' in de accusativus.

Dit is de basis. Na een tijdje (je zit nu in de brugklas neem ik aan?) komen hier andere gebruiken bij, maar voorlopig lijkt me dit voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik zit in de brugklas, duidelijk uitleg bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh, in de beschrijving staat dat je studeert, of vat ik het nu verkeerd op? In ieder geval, als je een leraar hebt die zo stom is dat ie niet eens het verschil tussen nominativus en accusativus kan uitleggen, zou ik maar vast bijles regelen. Het wordt nog heel wat lastiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraagsteller bedoelt dat ze Latijn als vak heeft op de middelbare school, in dit geval duidelijk in de brugklas.
Of het de leraar aan te rekenen is, kun je natuurlijk niet zeggen. Vrouwelijke brugklassers willen zich nog wel eens met conversaties bezighouden in de klas, in plaats van op te letten. En inderdaad, het wordt een stuk lastiger. Ik kan de vraagsteller dan ook van harte aanbevelen het vanaf het begin bij te houden, maar dat advies zal ze nog vaak te horen krijgen en ongetwijfeld in de wind slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met studeren bedoel ik gewoon leren ik weet niet of je belg bent maar hier hebben we de gewoonte om studeren te zeggen tegen leren, ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bliets, klopt daar heb je helemaal gelijk in! Heb ik ervaring mee.
@sweetcookie, oh, vandaar. Wij gebruiken studeren hier alleen voor als je aan de universiteit bezig bent, vandaar mijn verwarring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, gewoon keurig Vlaams, maar soms geeft 't misverstanden.
Nominatief wordt alleen gebruikt voor het onderwerp en het naamwoordelijk deel.

Accusatief wordt gebruikt als lijdend voorwerp of als onderwerpen in een ACI (ik zeg dat hij honger heeft, dan is hij onderwerp van de ACI).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvulling op de andere, juiste, antwoorden: de nominativus is dus de eerste naamval en de accusativus de vierde naamval. Dit kun je vergelijken met de Duitse taal; die heeft die naamvallen ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duits heeft één naamval minder dan Latijn: de ablatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar de eerste en de vierde naamval (nominativus en accusativus) zijn dus vergelijkbaar met die van de Duitse taal. De Latijnse vijfde naamval, de ablativus, heeft het Duits inderdaad niet.