Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen de accusatief en de nominatief?

Ik studeer Klassieke Talen maar ik begrijp nog steeds niet wat het verschil is tussen de nominatief en de accusatief... Kan iemand me helpen voor ik een buis haal

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
20K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Nominativus wordt gebruikt voor het onderwerp.
Accusativus wordt gebruikt voor het lijdend voorwerp. Voorbeeld:

Ik eet een appel.

'Ik' zou hier in de nominativus staan;
'een appel' in de accusativus.

Dit is de basis. Na een tijdje (je zit nu in de brugklas neem ik aan?) komen hier andere gebruiken bij, maar voorlopig lijkt me dit voldoende.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik zit in de brugklas, duidelijk uitleg bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh, in de beschrijving staat dat je studeert, of vat ik het nu verkeerd op? In ieder geval, als je een leraar hebt die zo stom is dat ie niet eens het verschil tussen nominativus en accusativus kan uitleggen, zou ik maar vast bijles regelen. Het wordt nog heel wat lastiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraagsteller bedoelt dat ze Latijn als vak heeft op de middelbare school, in dit geval duidelijk in de brugklas.
Of het de leraar aan te rekenen is, kun je natuurlijk niet zeggen. Vrouwelijke brugklassers willen zich nog wel eens met conversaties bezighouden in de klas, in plaats van op te letten. En inderdaad, het wordt een stuk lastiger. Ik kan de vraagsteller dan ook van harte aanbevelen het vanaf het begin bij te houden, maar dat advies zal ze nog vaak te horen krijgen en ongetwijfeld in de wind slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met studeren bedoel ik gewoon leren ik weet niet of je belg bent maar hier hebben we de gewoonte om studeren te zeggen tegen leren, ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden