Wat is het verschil tussen een scheur en een barst?

Zelf dacht ik meteen dat het door het materiaal waar iets van is wordt bepaald, dat sommige materialen scheuren en andere barsten.
Maar voor bijv (natuur) ijs zeg je zowel dat er barsten zijn als scheuren.

12 jaar geleden
in: Taal
7.4K

Antwoorden (7)

Een scheur is vaak het gevolg/vervolg van 'n barst....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed de wijze van het onstaan.

Dus door trekkrachten in het verlengde dat het scheurt en door krachten die er recht op komen dat het dan barst.

Kan zijn dat het echte antwoord anders is, maar dit is wat ik vermoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan door het ontstaan zijn, maar materiaal speelt zeker ook een rol, want er kan wel een scheur in mijn T-shirt zitten, maar geen barst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt op hetzelfde neer. Alleen of je nu de term scheur of bars gebruikt suggereert een bepaalde vorm van totstandkoming ervan.

Eventueel kun je zeggen dat je voor een scheur externe krachten nodig hebt. Vingers die papier 2 verschillende kanten op trekken, waterstroming die ijs uit elkaar trekt etc.

Bij barsten heb je het over gevolgen van veranderingen in het materiaal zelf. Een boomstronk die uitdroogt en barst, temperatuurverschillen in ijs waardoor het op plaatsen meer uitzet dan op andere plaatsen en dus barst etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een scheur komt meestal in zacht materiaal, een barst in hard.
Verder is scheuren meestal het gevolg van trekkracht (denk ook aan scheuren in muren), en barsten van druk (denk aan een gevallen ei). Zo kun je met de nodige kracht dus ook scheuren in harde voorwerpen krijgen. Barsten in zachte komen echter bij mijn weten niet voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een scheur is een vaak door trekkracht ontstane kloof in een weefsel. Bijv; een scheur in eeen jas of een scheur in een spier.

Een barst is een vaak door kracht van luchtdruk of geweld ontstane kloof in harde stoffen/materiaal. Bijv. een barst in de spiegel of een barst in een muur.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ijs kan scheuren en dan ontstaat een barst als het doorklieft wordt. Ijs is een hard materiaal dus ontstaat een barst. Is dus vaak een grotere beschadiging.
amc
12 jaar geleden
het ligt wel gewoon aan het materiaal