We hebben hier een discussie over: is het na aanleiding van of naar aanleiding van, wat is juist?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.8K

Het beste antwoord

Het is NAAR aanleiding van.

en niet na aanleiding van.

Toegevoegd na 21 minuten:
Deze combinatie komt als vaste verbinding voor in de woordenboeken. Van Dale (2005) vermeldt bij naar aanleiding van: "naar de oorzaak en gelegenheid, door iets gegeven, daartoe gebracht door – (vaak gebruikt als aanhef van een brief)". Naar aanleiding van uw vacature betekent dus letterlijk iets als: 'als gevolg van het lezen van uw vacature': je duidt ermee aan dat je in actie komt door wat je in de vacature hebt gelezen.

De vergissing na aanleiding van komt vaak voor, waarschijnlijk doordat de slot-r van naar vaak niet of niet goed hoorbaar is. Na drukt altijd een volgorde uit; het betekent 'volgend op' (zoals in de een na de ander en na de vergadering). Na aanleiding van zou dus iets moeten betekenen als 'volgend op de aanleiding van', en dat is vreemd. In bijvoorbeeld 'Na het lezen van uw brief besloot ik direct te antwoorden' en 'Na verloop van tijd herstelde ze helemaal van haar ziekte' is na wel goed gebruikt.

Andere combinaties waarin alleen naar juist is: al naar gelang ('naarmate'), naar mijn idee ('volgens mij'), naar mijn mening ('volgens mij'), naar verhouding ('vergeleken met ...'), naar verwachting, het naar zijn zin hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je zoveel minnaars hebt, krijg je van mij een plusje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha! dank je wel, lieve plussers!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusplus!
Belachelijk hoor, die minnetjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...en van mij. Ook omdat je antwoord goedd is! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schoolvoorbeeld van fout mingedrag... +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor een halvegaren zitten hier nu weer te minnen ?
Heb je vaste minnaars inmiddels, of zijn er daadwerkelijk mensen die denken dat het ' na' moet zijn ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beiden acht ik zeer wel mogelijk.

Andere antwoorden (1)

Het is "Naar aanleiding van".
"Na" gebruik je in plaats van "achter" of "later dan".