Is een "klant" per definitie een betalend persoon?

Is een "klant" per definitie iemand die betaald voor goederen of diensten?

Op internet vind ik over het algemeen; "Klant | betekenis/definitie
Een klant of consument is de afnemer van bepaalde goederen of diensten. Deze producten worden door de klant betaald."

In het Journaal was er de uitspraak "voedselbanken hebben daarom zelfs een klantenstop afgekondigd..."

Dit lijkt mij geen correcte uitspraak, omdat dat wat je bij de voedselbank haalt, gratis is.

Meningen zijn hier verdeeld, de een zegt dat een klant altijd een betalend persoon is en de ander zegt dat dat niet zo is...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.2K

Antwoorden (6)

Nee hoor. Want ook bezoekers van openbare bibliotheken en gemeentearchieven zijn klanten. En die hoeven niet voor alles wat zij daar willen doen te betalen. Een (oude) krant of tijdschrift lezen is bijvoorbeeld gratis. En internetgebruik vaak ook.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens, als bezoeker die gratis een krantje leest ben je niet per definitie klant , klant ben je volgens mij pas als je wat afneemt van de aanbieder en dat tegen betaling dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En kinderen dan die gratis lid zijnvan de bieb ? Die zijn toch echt klant hoor.
Amadea
12 jaar geleden
Gratis ja.
Amadea
12 jaar geleden
@Gorgrealis: hoe noem jij dan mensen die gebruikmaken van gratis faciliteiten als jij vindt dat die geen klant zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Gratis' bestaat niet. In dit geval betaalt de klant (of zijn ouders) belasting aan de gemeente. Die verstrekt subsidie aan de instantie. Er is een omweg in de betaling.
De klanten moeten wel tevreden zijn, net zoals een 'echte klant', anders zal de instantie gesloten worden. Die instantie ontleent zijn bestaansrecht dus aan de klant.
Amadea
12 jaar geleden
Ander voorbeeld dan: iemand die naar Albert Heijn gaat, niet met de bedoeling boodschappen te doen maar om een kop koffie te drinken (uit de gratis koffiemachine die daar staat). Is die géén klant?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iemand die naar Albert Heijn gaat, niet met de bedoeling boodschappen te doen maar om een kop koffie te drinken (uit de gratis koffiemachine die daar staat). Is die géén klant? neen dat noemen ze nog altijd een potentiele klant
Wanneer je in een winkel rond loopt en niks koopt ben je ook klant, dus wanneer je iets krijgt kun je ook klant zijn lijkt mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Taal is geen wiskunde. Er is niet 1 allesomvattende definitie van het begrip klant. Het is ook aan mode onderhevig. Vroeger was iemand die van psychiatrische psychiatrische voorzieningen gebruik maakte een patient. Later werd het een client of een klant. Mensen die bij het loket van een gemeente komen werden opeens ook klanten genoemd.
"Klant" is min of meer gaan betekenen "het afnemen van een product of dienst". Het aspect "betaling" is daarbij wat naar de achtergrond verschoven. Wel gaat het om een dienst waarbij een zekere mate van keuzevrijheid is om de dienst wel/niet af te nemen. We spreken b.v. niet van de klanten van een gevangenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en het UWV kent ook klanten. Maar die hebben niets te kiezen, en betalen er ook niet voor; ze krijgen niet eens een dienst of product!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Taal is geen wiskunde." Daarom staat het ook toevallig hier, en niet in 'Wiskunde' ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Taal is vooral een communicatiemiddel. Dan is het handig, als een begrip de lading dekt. Anders krijg je misverstanden. Daarom is dit een leuke vraag. Hij had bij filosofie kunnen staan, of bij kennistheorie. Ik denk op dit moment, dat 'klant' en koepelbegrip is. Je moet nader aangeven wat je bedoelt, dan wel vragen aan die ander wat hij bedoelt met zijn woord 'klant'. Met name zou je aan de politicus moeten vragen wat hij er op dat moment mee bedoelt, anders zal hij je op een dwaalspoor brengen.
Je bent in eerste instantie een potentiële klant. Als blijkt dat de deal niet gesloten word, ben je niks meer. Als ie wel gesloten word ben je wel klant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 'klant' neemt een product/dienst af. De financiéle afhandeling daarvan hoeft niet persé bij die klant te liggen! De klant neemt het initiatief...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft niet. Als je naar je huisarts gaat betaalt normaal gesproken je ziektekostenverzekering (als je voor haar/zijn diensten verzekerd bent), maar je bent toch een klant. Als je Wikipedia of een andere gratis website bezoekt ben je ook een klant. Zoals gezegd zijn die diensten helemaal gratis dus je betaalt niets. Toch ben je een klant van die website. Zomaar een paar voorbeeldjes van niet-betalende klanten.

Afnemer is trouwens een prima woord. Dat laat in het midden wie er betaalt, zelfs of er überhaupt iemand is die er geld of een tegenprestatie voor oplevert aan de leverancier (dienstverlener/verkoper)